VodafoneZiggo met negatieve cijfers uit de startblokken

8 mei 2017 door in Vodafone en Ziggo.

VodafoneZiggo vsoVandaag maakt VodafoneZiggo voor het eerst resultaten bekend. De nieuwe onderneming presenteert de tijdelijke resultaten en eind mei zien we de daadwerkelijke resultaten. Er is minder omzet behaald, zijn minder klanten en het nieuwe bedrijf ziet ook het bedrijfsresultaat dalen. In de Zakelijke markt stijgt de omzet met 1%. De CEO Jeroen Hoencamp is positief over de snelheid van integratie.

Resultaten VodafoneZiggo Q1 2017

De omzet van het nieuwe bedrijf daalde afgelopen kwartaal tot 1,018 miljard euro. 2% lager dan de gezamenlijke omzet in het eerste kwartaal van 2016. Ook het bedrijfsresultaat viel met 431 miljoen lager uit, 6 procent lager. De provider verwacht over 2017 een resultaat van bijna 1,7 miljard euro. De joint-venture wil aan het einde van dit jaar 500 miljoen euro overmaken naar de aandeelhouders, Vodafone en Liberty Global.

Zakelijk ging het de joint-venture voor de wind en steeg de opbrengst met 1%. Binnen de mobiele divisie daalde de omzet met 7%. Vooral op het gebied van mobiele telefonie ondervond het bedrijf veel concurrentie van onder andere Tele2 en ook T-Mobile met Go Unlimited. Topman Jeroen Hoencamp meent dat de omzet van zijn VodafoneZiggo de aankomende kwartalen onder druk blijft te staan vanwege regeldruk en de hevige concurrentie op de telecommarkt. Met regeldruk bedoelt de topman uiteraard Roam Like at Home en de verscherpte regels voor telefoonabonnementen.

Samengaan Vodafone en Ziggo

In december 2016 kwam de joint-venture tussen Vodafone en Liberty Global (Ziggo) tot stand en toen ontstond VodafoneZiggo. Beide merknamen blijven bestaan en met de gecombineerde diensten wil de onderneming kosten besparen. Voor klanten van het tweetal betekende het nog weinig vernieuwingen tot VodafoneZiggo met Non Stop extra’s kwam. Hiermee worden quad-play klanten beloont, die bij beide bepaalde abonnementen hebben. In het persbericht van vandaag laat de onderneming weten dat het later dit jaar met een aantal extra opties komt voor het combineren van abonnementen.

Topman Hoencamp ziet dat zijn onderneming snelle stappen zet met de integratie van verschillende bedrijfsactiviteiten. Hij verwacht dat het synergievoordeel jaarlijks 210 miljoen euro gaat opleveren.

Klantenbestand VodafoneZiggo daalt

Vooral het aantal mobiele klanten dat VodafoneZiggo de rug toekeert valt op. Het aantal mobiele klanten van de provider kromp flink in het afgelopen kwartaal. Aan het einde van het kwartaal waren er 5,07 miljoen mobiele klanten. Vorig jaar waren dat er nog 5,23 miljoen. De toestroom van 7.600 nieuwe mobiele abonnees was niet genoeg om de uitstroom van 59.800 bij prepaid te compenseren. Vergeleken met vorig kwartaal nam het aantal mobiele klanten af met 52.200. Een forse daling, maar het is natuurlijk goed nieuws dat de forse daling bestaat uit prepaid klanten. De ARPU voor postpaid ligt bij de joint-venture op 27,45 euro (was 29,30) terwijl de verdienste van ARPU op 3,18 euro ligt (was 4,05 euro). Het gevolg op de omzet is dan ook beperkter dan de cijfers suggereren.

Beperkte afname vaste klanten

De krimp in hoeveelheid aan vaste klanten lijkt langzaam onder controle. In totaal heeft de onderneming nu 6,685 miljoen klanten ten opzichte van 6,688 miljoen. Een krimp voornamelijk afkomstig uit televisie abonnees. De afname in vaste abonnees is lager dan vorig jaar. Toen daalde het aantal klanten met 39.900.

De abonnementen worden vanaf 1 juli duurder. Het bedrijf verhoogd de prijzen vanaf dat moment met 2,55 euro per maand. De verhoging is nodig voor investeringen in het netwerk en kosten voor films, series, en sport meldt de provider.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
KPN verdubbelt data van de Zorgeloos bundels

Per 1 juni introduceert KPN nieuwe sim only abonnementen. De meeste databundels zijn nog ruimer geworden tegen een lichte prijsstijging....

Sluiten