Tele2 ziet kansen in Nederland

6 juni 2017 door in Tele2.

Tele2 ziet kansenIn een update voor beleggers licht de Zweedse provider Tele2 ook de strategie in de Nederlandse markt toe. Voor de Nederlandse Tele2 dochter ziet de onderneming grote kansen. De Nederlandse tak heeft tot doelstelling om nog dit jaar break even te bereiken op EBITDA niveau. Op lange termijn wil de sim only provider 20 procent van de Nederlandse markt.

Tele2 ziet grote kansen in Nederland. Ons land is voor de Zweedse telecom aanbieder een zogenoemde ‘investment market’. De investeringen liggen hier namelijk op een hoog niveau vanwege de uitrol van het eigen mobiel 4G netwerk. Toch wist het netwerk al 92 uit 100 te scoren in een recent onderzoek door P3 en connect. Doordat de provider nu alleen 4G aanbiedt verschuift het gebruik naar het eigen 4G netwerk. Dat zorgt ervoor dat de sim only provider minder kosten maakt door roaming via het T-Mobile netwerk. In april werd 88% van alle data via het eigen 4G netwerk verbruikt.

Tele2 ziet kansen in Nederland

Tele2 signaleert een forse kans in de Nederlandse markt. Op basis van enkele marktomstandigheden meent de Zweedse provider nog flink te kunnen groeien in Nederland. Daarvoor kiest de provider binnen de consumentenmarkt niet voor bundeling van diensten. Voor de zakelijke markt ziet de telecom aanbieder juist wel kansen voor het bundelen van diensten.

Tele2 ziet verschillende kansen in ons land. Het datagebruik hier is relatief laag en ook duur. Gemiddeld gebruiken Nederlanders 1 GB data per maand en er wordt 23 euro per GB voor berekend. Wij betalen dus te veel geld voor te weinig data is de provider van mening. Daarop heeft Tele2 recent ook het aanbod aangepast met het zeer aantrekkelijk Unlimited sim only abonnement voor 25 euro. Daarnaast is de provider van mening dat de aandacht van de grote partijen zoals KPN en VodafoneZiggo, voor het bundelen van vast en mobiel, dure en complexe producten met zich meebrengen. Daarnaast zijn deze partijen veel duurder in hun multi-play aanbod dan de Zweedse provider zelf. Een andere trend waarin Tele2 kansen ziet, volgt vanuit de nieuwe regels in verband met Wft en de BKR registratie. De regelingen zorgen voor een verschuiving naar sim only. Een markt waarin Tele2 grote kansen ziet.

In de komende periode legt de provider de nadruk op het opschudden van de markt met een aantrekkelijke sim only aanbod, de beste klantervaring bieden en zichzelf onderscheiden als digitaal merk. Daarnaast blijft de provider investeren in het 4G-netwerk.

Huidige Tele2 NL opdracht blijft onveranderd

In de update voor beleggers meldt de Zweedse provider dat de doelstellingen voor Nederland onveranderd blijven. Het volledige 4G netwerk moet medio 2018 af zijn en dit jaar wil de provider break even op EBITDA niveau. Voor 2019 heeft de onderneming tot doel om ook in cash flow break even te draaien.

Voor Nederlandse tak geeft de provider geeft geen marktaandeel target op de korte termijn. Op de lange termijn wil de provider een vijfde van de Nederlandse markt veroveren. CEO Jon James licht de strategie voor Nederland wel toe. Hierin is de start van het Unlimited abonnement voor 25 euro per maand een belangrijke pijler. Het valt samen met de stijgende kwaliteit van het 4G netwerk dat ook terug kwam uit het rapport van P3. Tele2 wenst echter een imago van ‘fun rebel’ terwijl de nadruk voorheen op cheap lag. Daarin heeft de provider nog wel een weg te bewandelen, want de klantwaardering is nog niet die van een fun rebel, NPS 11.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Nieuwe databundels KPN live! Dubbel zoveel data.

Vandaag zijn de nieuwe sim only bundels live van KPN. De provider heeft het data aanbod flink uitgebreid door de...

Sluiten