Tele2 wint Loden Leeuw omdat het kan

13 december 2016 door in Tele2.

Loden LeeuwGister avond maakte Radar bekend welke reclame door hun kijkers, als de meest irritante reclame van 2016 wordt gezien. Tele2 won de Loden Leeuw met hun campagne: De ouderen van tegenwoordig.

Jaarlijks onderzoekt Radar bij zijn kijkers welke reclames het meest irritant gevonden worden. Tele2 heeft dit jaar met een ongekend grote overmacht de prijs binnen gesleept. De provider reageerde hierop sportief en ontving de Leeuw zelfs met een grote glimlach.

Loden Leeuw

Winnaar van de Loden Leeuw dit jaar is Tele2 met een overweldigend aantal van de stemmen, 48%. Naast Loden Leeuw voor irritante reclame is er ook een Leeuw voor meest irritante BN’er. De irritantste bekende Nederlander in een reclame werd met een kwart van de stemmen gewonnen door Jan Smit. 33% van de 74.000 stemmers vond de BN’er irritant in zijn Pearl reclame. Bijna 50% van alle stemmers vond de reclame van Tele2 ‘De Ouderen Van Tegenwoordig’ irritant. In de geschiedenis van de Loden Leeuw is er nog geen reclame geweest die met zo’n overgrote meerderheid won.

Tele2

´Niet omdat het moet, maar omdat het kan´ is dan misschien wel onderdeel van een ‘irritante’ reclame, de spreuk is tegenwoordig zeer bekend. Wanneer je het hoort denk je direct aan Tele2. Hiermee heeft de provider voor elkaar gekregen dat veel mensen direct weten om wie het gaat. Tele2 is dankzij het eigen 4G netwerk dit jaar toegetreden tot de grote providers van het land. De provider is niet langer meer een Mobiele Virtuele Netwerk Operators en afhankelijk van derden. De telecom aanbieder biedt mensen aantrekkelijke deals om over het 4G netwerk te surfen.

Zelf reageert Tele2 direct. De provider vertelt ons dat de commercial met liefde is gemaakt: “Heel jammer, wij hebben deze commercial met liefde gemaakt: Juist met ouderen in gedachten, om te laten zien dat ze ook midden in het leven staan en jong van hart zijn.
En zoals bij al onze campagnes vertellen wij ons verhaal op een hele uitgesproken, vrolijke en opvallende manier. Dat brengt ons heel veel waardering, leuke reacties en zelfs hele mooie prijzen. En waar mensen van je houden omdat je opvalt en anders dan anderen bent, zijn er vaak ook enkele mensen die dat niet leuk vinden. Dat hoort erbij.

Tekenend voor de ambitie van de provider is de grote glimlach waarmee de Loden Leeuw geaccepteerd werd in een van hun winkels.

Ouderen van Tegenwoordig

In de reclames van Tele2 druipt de humor er vanaf. In de commercial spelen de heren van De Jeugd van Tegenwoordig oude mannetjes. Na de samenwerking met Ronnie Flex en Lil Kleine heeft de provider weer gekozen voor drie muzikanten die vooral de jeugd aanspreken.

Hoewel Tele2 in verschillende berichten aangeeft dat het bedrijf met de reclame duidelijk wil maken dat dataverbruik van beide leeftijdsgroepen gelijk zijn. Komt de humor misschien niet zo goed over op de doelgroep als beoogd. De reclame spreekt waarschijnlijk meer aan bij jongeren die de mannen van de Jeugd ook kennen. Een oudere dame op het Tele2 forum maakt zelfs duidelijk dat ze het zeer jammer vind. Want de olijkheid en manier waarop ouderen worden neer gezet spreekt ouderen niet aan meent zij. Terwijl er juist veel ouderen zijn ouderen die behoefte hebben aan de deals van Tele2.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Europees Parlement: lagere roaming providers onderling

Onderling berekenen providers binnen de EU nog forse roaming tarieven wanneer abonnees in het buitenland bellen, smsen of internetten. Het...

Sluiten