T-Mobile – Tele2 combinatie goed voor tweede plek in Nederland

14 mei 2019 door in T-Mobile.

T Mobile nr 2 NederlandTerwijl KPN marktaandeel verloor in de Nederlandse Mobiele markt blijkt dat T-Mobile groeit. De gezamenlijke onderneming van Tele2 en T-Mobile heeft circa 5,38 miljoen klanten en staat daarmee op de tweede plek in de mobiele markt. Vodafone is met 4,96 miljoen mobiele klanten een stabiele nummer drie. In Nederland zijn er nog maar drie sim only aanbieders met een eigen netwerk.

KPN en Vodafone verloren afgelopen kwartaal marktaandeel en het lijkt alsof de derde partij er met de abonnees vandoor loopt. Want T-Mobile in combinatie met Tele2 is nu goed voor de tweede plaats in de Nederlandse mobiele markt. De nieuwe provider heeft een uitstekend eerste kwartaal gehad en zag de omzet stijgen en ook meer nieuwe abonnees.

T-Mobile is na KPN de grootste in Nederland

Afgelopen kwartaal rapporteerde KPN een verlies van 142 duizend mobiele klanten. Daarmee daalde het aantal retail mobiele klanten bij de marktleider zelfs meer dan in voorgaande kwartalen (102 duizend in Q4 2018 en 93 duizend in Q1 2018). De nieuwe onderneming die ontstond na de fusie van T-Mobile Nederland met Tele2 Nederland zag het aantal mobiele klanten stijgen naar 5,38 miljoen. Daarmee staat de splinternieuwe onderneming op de tweede plaats in Nederland. Vlak daarachter zien we Vodafone met 4,96 miljoen klanten.

De Senior Research Analyst van Telecompaper nuanceert het verlies van klanten bij KPN. De analyst zegt hierover het volgend:
“KPN lijkt een minder actieve aanpak te hebben gekozen om nieuwe mobiele klanten aan te trekken, met meer aandacht voor retentie en de vaste mobiele pakketten. Aangezien de meeste verloren klanten prepaid zijn, is dit in overeenstemming met de strategie van KPN om zich te concentreren op hoogwaardige postpaidabonnees en de algehele winstgevendheid te verbeteren.”

T-Mobile zet Challenger strategie voort

Om het marktaandeel verder te vergroten lijkt T-Mobile door te gaan met de Challenger strategie. Onderzoek van Telecompaper toont dat de onderneming in Q1 2019 ruim vier keer meer geld heeft besteed aan over-the-line-reclame dan directe concurrent Vodafone. Het geld ging op aan verschillende reclame campagnes waarbij klanten aantrekkelijke kortingen kregen op onbeperkte data of Go sim only abonnementen.

De Go sim only abonnementen bij T-Mobile zijn afgelopen kwartaal vernieuwd. Ook Vodafone heeft de Red sim only abonnenten vernieuwd in maart 2019.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
T-Mobile Nederland laat groei zien

T-Mobile heeft de resultaten over het eerste kwartaal van 2019 gepresenteerd. Hiermee presenteert de onderneming voor het eerst haar resultaten...

Sluiten