T-Mobile is een sterke nummer drie

5 april 2019 door in T-Mobile.

T Mobile 2019De Nederlandse providers hebben in 2018 een gezamenlijke omzet behaald in mobiele telefonie van 3,86 miljard euro. KPN is de marktleider gevolgd door Vodafone. Na de overname van Tele2 bezit T-Mobile een sterke derde positie vlak achter Vodafone. In 2018 kampte de providers met prijsdruk en sterke concurrentie. Alleen Tele2 en T-Mobile lieten een omzet stijging zien.

Afgelopen jaar haalde de vier grote providers 3,86 miljard aan omzet binnen en dat is 3,8 procent minder dan in het jaar daarvoor. Net zoals vorig jaar wist marktleider KPN de meeste omzet te genereren. De omzet van de vier Nederlandse providers stond afgelopen jaar onder druk door sterke concurrentie en de impact van regulering. Daarnaast daalde de omzet van KPN en Vodafone vanwege kortingen via de combinatie deals. Klanten die zowel vaste diensten als mobiele diensten afnemen krijgen ‘Non Stop Extra’s’.

T-Mobile een sterke derde

De nummers één en twee van de Nederlandse markt rapporteerde een omzet daling. In tegenstelling tot de marktleiders lieten Tele2 en T-Mobile een omzetstijging zien. Net voordat beide merken samen zijn gegaan hadden de afzonderlijke partijen een marktaandeel dat maar iets lager lag dan Vodafone. De gezamenlijke mobiele diensten omzet van T-Mobile en Tele2 in 2018 was 1,1 miljard euro. Daarmee heeft de gezamenlijke onderneming een marktaandeel van 29,4 procent. Het aandeel is daarmee slechts marginaal kleiner dan de nummer twee, Vodafone. In 2018 had Vodafone een marktaandeel van 30,6 procent.

T-Mobile en Tele2 zagen hun marktaandeel in de laatste drie jaar stijgen. In 2018 liet vooral Tele2 een flinke stijging zien. Het marktaandeel van de sim only provider was afgelopen jaar 18,9 procent meer dan in 2017.

Negatieve omzet marktleiders

Zowel Vodafone als KPN noteerde een omzet daling. Beide netwerkoperators kampten met lagere prijzen vanwege concurrentie, verminderde buiten bundel omzet en het groeiende aandeel van sim only. Ook de aantrekkelijke korting op mobiele diensten in combinatie met vaste diensten zorgden voor minder opbrengsten. Zowel KPN als Vodafone bieden aantrekkelijke extra’s wanneer je diensten combineert.

Cijfers mobiele markt 2018

In het vierde kwartaal van 2018 groeide het aantal mobiele abonnementen met 1,1 procent ten opzichte van 2017. Er waren 20,5 miljoen actieve mobiele simkaarten eind december 2019. De mobiele penetratie graad is daarmee gestegen naar 118,9 procent. Een lichte stijging ten opzichte van 118,3 procent eind 2017.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
T-Mobile netwerk al vier keer op rij het beste

Het netwerk van T-Mobile is voor de vierde keer op een rij het beste netwerk in Nederland. Dat blijkt uit...

Sluiten