T-Mobile heeft grote storing achter de rug

18 augustus 2015 door in T-Mobile.

SmartphoneT-Mobile heeft te kampen gehad met een grote, landelijke storing. Deze begon afgelopen vrijdagmiddag rond 14.00 uur en werd pas ’s nachts verholpen. De oorzaak van de storing was een softwarefout in het datacentrum. Zowel klanten van T-Mobile als van haar dochterbedrijven, de virtuele providers Ben en T-Mobile, werden door de storing getroffen.

Update 15.30 uur: T-Mobile compenseert haar klanten met een extra databundel van 500 MB t.w.v. vijf euro bovenop het bestaande abonnement. Deze is een maand geldig.

 

Nachtje doorhalen
In de nacht sloot de provider haar klanten geleidelijk weer aan op het netwerk. Het verhelpen duurde de de hele nacht om overbelasting te voorkomen. Op zaterdagochtend maakte T-Mobile bekend dat de storing voorbij was en dat T-Mobile klanten weer konden bellen en internetten.

Dankzij de softwarefout op de Home Location Register, een plek waar de telefoon zich meldt en waar de provider gegevens heeft opgeslagen, werden de simkaarten van gebruikers niet gekoppeld met het T-Mobile-netwerk.

Daarom moest de provider die gegevens vanaf een back-up weer overzetten. Dat duurde een paar uren waarbij de gebruikers weer aangesloten werden. Het einde van de storing werd op zondagavond om 20.10 uur gemeld.

Mislukte telefoongesprekken
Dankzij de storing lukte het zo’n dertig procent van T-Mobile’s klantenbestand (en van dochterbedrijven Ben en Simpel) niet om hun telefoongesprek in stand te houden of überhaupt verbinding te krijgen. Als je als klant van een andere provider naar een T-Mobile-nummer belde, kregen velen de mededeling dat het nummer ‘momenteel onbereikbaar’ was.

De hinder duurde zo’n vierentwintig uur, vanaf het moment dat de storing vrijdagmiddag om 14.00 uur begon.

Schadevergoeding
T-Mobile Nederland telt op dit moment 3,7 miljoen klanten waarvan dertig procent hinder ondervond van de storing. Dat er een schaderegeling komt, staat vast. Hierover maakt de provider morgen meer bekend. T-Mobile: “We willen een juiste maar vooral passende coulance voor onze klanten. Omdat de omvang van het ongemak echter voor iedere klant verschilt, maakt dat de regeling complex en zullen de exacte details morgen bekend worden gemaakt wanneer ze ook door ons kunnen worden toegelicht.”

Naar schatting van T-Mobile zelf is 1 op de 3 klanten getroffen, omdat er in één van de drie Home Location Registers een fout was.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
4G-netwerk van T-Mobile is eind oktober dekkend

Nog even en T-Mobile's gloednieuwe 4G-netwerk is landelijk dekkend. De provider heeft een recordaantal masten in Nederland geactiveerd. Vanaf eind...

Sluiten