T-Mobile cijfers 2016: klanten groei & omzet daling

2 maart 2017 door in T-Mobile.

T-Mobile Cijfers 2016T-Mobile presenteerde vandaag de cijfers over 2016. Halverwege het jaar introduceerde de provider de nieuwe Challenger strategie. Een succesvolle blijkt uit de cijfers van het vierde kwartaal van 2016. We zien een forse groei in aantal nieuwe klanten en zelfs een stijging van de omzet van 4,7%. De totale omzet over 2016 is 1,331 miljoen euro, 4,5 % minder dan het jaar daarvoor. EBITDA kwam zelfs 28,4% lager uit vanwege agressieve investeringen in netwerk, marketing en sales.

Vandaag toont T-Mobile de resultaten over het laatste kwartaal van 2016 en het volledige jaar 2016. De onderneming heeft in 2016 minder omzet behaald en EBITDA daalde flink. De vernieuwde strategie halverwege het jaar laat zich positief terug zien in de stijgende cijfers van het vierde kwartaal. In 2016 kreeg de provider een nieuwe CEO en nam het Vodafone Thuis over. Het aantal klanten met een vast-netwerk steeg in één keer naar 164.000. Het aantal postpaid klanten van de provider steeg in 2016 met 183.000. De onderneming voornemens in de aankomende jaren nog een 100 miljoen euro in het ‘ beste netwerk’ te investeren.

T-Mobile cijfers 2016

In het vierde kwartaal van 2016 steeg de omzet naar 356 miljoen euro. Een stijging van 4,7% in vergelijking met 340 miljoen euro omzet in hetzelfde kwartaal van. De EBITDA daalde in Q4 2016 naar 77 miljoen euro. Een daling van 35% ten opzichte van 118 miljoen euro in Q4. Over het gehele jaar behaalde T-Mobile een omzet van 1,331 miljoen euro. In vergelijking met 2015 is de omzet echter 4,5% lager. De EBITDA kwam in 2016 zelfs 28,4% lager uit dan de EBITDA in 2015. Dalende cijfers als gevolg van een agressieve investeringsstrategie in sales, marketing en het netwerk. Daarnaast zorgt hevige concurrentie in de telecommunicatiemarkt voor druk op de verdiensten. Bellen en dataverkeer is voor klanten goedkoper geworden in 2016.

Klanten beoordelen de provider positief en zijn meer loyaal aan T-Mobile. De klantenloyaliteit gemeten door TRI*M, steeg in 2016 met 10,2% in het consumentensegment en 18% binnen de zakelijke markt. De sterk verbeterde klantenloyaliteit is mede dankzij een prijswinnend 4G-netwerk. P3 bekroonde het 4G netwerk van T-Mobile tot ‘beste netwerk’.

Aanhoudende groei in aantal abonnees

Met de overname van Vodafone Thuis kreeg T-Mobile in vierde kwartaal van 2016 164.000 nieuwe abonnees met een vaste lijn. Het aantal postpaid klanten steeg met 183.000. Het bedrijf wist een groot aantal nieuwe klanten te verleiden met het best geteste mobiele netwerk en uiteraard nieuwe onconventionele en aantrekkelijke proposities. Vooral in het laatste halve jaar groeide het aantal klanten. Dankzij de nieuwe Challenger strategie zag de provider 54.000 nieuwe postpaid abonnees in het derde kwartaal en 71.000 in het vierde.

Het dataverkeer van abonnees is in 2016 weer gestegen. Het datagebruik van abonnees op het netwerk van de provider steeg met 55%. Het groeiende aantal abonnees en de nieuwe proposities als Go Unlimited zijn de voornaamst oorzaak. De provider merkt ook een verandering in gedrag van klanten. Klanten kiezen steeds meer voor 4G dan WiFi.

Agressieve Challenger strategie

Søren Abildgaard, de CEO T-Mobile Nederland, legt de plannen van zijn bedrijf uit. De nieuwe bestuurder vertelt hierover het volgende in het persbericht: “We hebben in de tweede helft van het jaar zichtbaar beter gepresteerd. De in mei 2016 aangekondigde strategiewijziging, ondersteund door moederbedrijf Deutsche Telekom, heeft ons de ondernemingsvrijheid en slagkracht gegeven voor een agressieve challenger-strategie. Hiermee hebben we het op ons genomen om de beperkingen binnen de telecom radicaal weg te nemen en onze klanten de vrijheid op mobiel internet te geven. Hiervoor hebben we extra investeringen gedaan in de ontwikkeling en lancering van onconventionele proposities als Datavrije Muziek, Dataroamen uit je Bundel, 4G voor Thuis en Go Unlimited. Met de groei van het aantal klanten en de toenemende klantenloyaliteit zijn we op de juiste weg.

B2B groei en beste netwerk

T-Mobile is de snelst groeiende provider in het B2B segment in 2016. De onderneming wist de aanwezigheid alle segmenten, het MKB, kleine bedrijven en de grootzakelijke markt te vergroten. Grote partijen werden gecontracteerd zoals Adidas, Gemeente Haarlemmermeer, Pfizer, Thales en de TU Delft. Klanttevredenheid binnen de zakelijke markt steeg afgelopen jaar met 18 procent.

In 2016 werd het netwerk van T-Mobile uitgeroepen tot beste netwerk van Nederland. Het gerenommeerde onderzoeksbureau P3 de Nederlandse netwerken getest en verkoos het T-Mobile netwerk tot beste. Een prachtig resultaat na jarenlange investeringen in dekking, innovatie, capaciteit en snelheid. Hier stopt het niet voor de Challenger provider. Abildgaard laat in het persbericht namelijk weten dat de provider in de komende jaren nog eens 100 miljoen investeert in het netwerk. Hiermee wil de het bedrijf de UNLIMITED strategie blijven ondersteunen.

We kunnen in 2017 nog veel interessants verwachten van T-Mobile. Abildgaard geeft aan dat zijn bedrijf de agressieve lijn doorzet:
In 2017 zetten we de agressieve lijn voor de mobiele markt door zoals we die in mei 2016 zijn begonnen. Daarnaast steken we veel energie in de ontwikkeling van onze positie in de vaste markt. Met de overname van T-Mobile Thuis versterken we onze commerciële positie en nemen we een strategische positie in ten opzichte van Vodafone/Ziggo en KPN in de alles-in-één-markt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
KPN presenteert geïntegreerd jaarverslag 2016

Vandaag heeft KPN het geïntegreerd jaarverslag 2016 gepresenteerd. Tevens publiceerde de Nederlandse telecomaanbieder de agenda van de Algemene Vergadering van...

Sluiten