Strengere controle ACM stilzwijgende wijzigingen

28 september 2017 door in Algemeen.

ACM treedt op tegen stilzwijgend verlengenDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) kondigt vandaag aan dat het telecomaanbieders strenger gaat controleren. De ACM verzwaart de controle op wijzigingen in zakelijke contracten waar abonnees niet expliciet akkoord mee in zijn gegaan, men noemt dit Opt Out.

In het persbericht van de ACM maakt de toezichthouder bekend, dat de toezichthouder geïnteresseerd is in alle signalen betreffende stilzwijgende wijzigingen in zakelijke telecomcontracten. De autoriteit houdt daarnaast natuurlijk ook zelf toezicht op de zakelijk telecomcontract markt. De reden van het verscherpte toezicht ligt in de nieuwe regels die sinds september 2016 gelden. De ACM heeft signalen ontvangen, dat de regels op dit moment nog niet overal even nauwkeurig worden nageleefd. De nieuwe regels zorgen er namelijk voor, dat Zakelijke klanten niet stilzwijgend aan vernieuwingen in hun telecom contract worden gehouden. Er zijn echter nog een aantal Telecomaanbieders die belangrijke wijzigingen in contracten door voeren zonder hun zakelijke abonnees daarover duidelijk te informeren.

Nieuwe regels sinds september 2016

Sinds september 2016 mogen telecomaanbieders alleen nog belangrijke wijzigingen in hun zakelijke contracten doorvoeren nadat de betreffende klanten hier duidelijk over geïnformeerd zijn. Het blijkt namelijk dat telecomaanbieders nog altijd via e-mail over belangrijke contractswijziging communiceren. Mocht een aanbieder tegenwoordig een wijziging in een overeenkomst per e-mail aankondigen, dan gelden die wijzigingen pas na een aantal voorwaarden. De telecomaanbieder moet tegenwoordig zelf kunnen aantonen, dat hij aan de onderstaande voorwaarden heeft voldaan.

  • de abonnee is duidelijk en ondubbelzinnig geïnformeerd over de betreffende wijzigingen;
  • de klant heeft de belangrijke informatie ook echt ontvangen;
  • de abonnee heeft actief ingestemd met de wijzigingen heeft ingestemd (‘opt in’).

 

Wat betekent opt out & opt in

Tegenwoordig moet de klant vooraf duidelijk worden geïnformeerd over de wijzingen in het contract. De ondernemer moet nu bewust ook zelf instemmen met belangrijke wijzigingen. Men noemt dit ‘opt in’.

In het verleden werden telecomcontracten met ondernemers nog wel eens aangepast zonder dat de ondernemers hiervan wisten. In die gevallen kwam het nog wel eens voor, dat een ondernemer ineens het telecomcontract niet kon opzeggen zonder opzegvergoeding. Het overstappen naar een andere telecomaanbieder werd in die gevallen verhinderd of kostte meer geld. De telecomaanbieder bleek tijdens de looptijd van het abonnement per e-mail een wijziging te hebben doorgestuurd en in sommige gevallen had de ondernemer daarvan geen enkel bericht ontvangen. Aangezien de ondernemer dus geen melding had ontvangen, kon hij of zij ook niet in bezwaar tegen de wijziging. Het laatste heet ‘opt out’ en dat mag dus niet sinds september 2016.

De ACM is onder andere waakhond voor de Telecom. De waakhond houdt de markt nauwlettend in de gaten. Afgelopen jaar werd T-Mobile bijvoorbeeld onder de loep genomen in verband met DataVrije muziek. De ACM roept ondernemers op om ieder signaal over “stilzwijgende verlening van zakelijke telecomcontracten” te melden. Zij zijn welkom bij het ACM bedrijvenloket.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Ben gewaarschuwd; Ben & KNGF tegen afleiding smartphone

Gebruikers van smartphones komen regelmatig in problematische verkeerssituaties terecht. Ben en KNGF hebben de handen ineen geslagen om mensen te...

Sluiten