Simpel is grootste Nederlandse MVNO in Q1 2019

12 juli 2019 door in Simpel en Tele2.

Simpel sim onlyIn het eerste kwartaal van 2019 is Simpel de grootste MVNO van Nederland geworden. Dat blijkt uit het laatste rapport van Telecompaper. De budget sim only provider vertoonde de sterkste groei in de markt van virtuele operators. De stijging zorgde ervoor dat Simpel marktleiders Lebara en Lycamobile heeft ingehaald. Tele2 is de grootste virtuele operator op de voet gevolgd door Telfort.

Elk half jaar presenteert Telecompaper het halfjaarlijkse Nederlandse Virtual Operators rapport. In dit rapport zien we de cijfers van alle providers zonder eigen netwerk (virtuele operators). In de afgelopen kwartalen, Q4 2018 en Q1 2019, zien we flinke wijzigingen in deze markt. De volledige markt steeg met 33 procent omdat Tele2 na de overname door T-Mobile weer bij de virtuele operators (VO) hoort. In totaal is de VO markt in Nederland goed voor 40 procent van de gehele mobiele markt. Er 8,2 miljoen abonnees die gebruikmaken van VO’s.

Simpel is de grootste MVNO

Uit het nieuwe rapport blijkt dat Simpel het derde merk is in de VO markt. De budget sim only provider is de grootste onafhankelijke MVNO in het eerste kwartaal van 2019. De klantenbasis van Simpel groeide in zes maanden met 17 procent. In totaal heeft de budget provider meer dan 0,9 miljoen abonnees. De groei werd ondersteund door de langlopende promotie. Tijdens de actiemaanden betaalden nieuwe abonnees slechts 1 euro per maand voor de eerste zes maanden. In dezelfde periode verloor Lebara (de nummer twee MVNO) klanten. De nummer drie in deze markt, Lycamobile, groeide licht met zo’n 5.000 klanten.

Alejandra van de Roer, marktanalist van Telecompaper voor mobiele telefonie en co-auteur van het Nederlandse Virtual Operators-rapport, gelooft dat Simpel snel naar de miljoen abonnees zal groeien. “Zelfs na het beëindigen van de EUR 1-promotie in maart , lijkt Simpel binnenkort een miljoen abonnees te overschrijden, ondersteund door zijn uitgebreide marketinguitgaven.” Zij meent dat het succes van Simpel ertoe heeft bijgedragen dat KPN het merk Telfort laat vallen. Als gevolg daarvan zal de groei van Simpel alleen maar toenemen meent Van de Roer. Omdat “sommigen waarschijnlijk naar Simpel gaan.

Tele2 wordt het grootste merk VO markt

Het aandeel virtuele operators steeg in Q3 met 33 procent omdat Tele2 weer onderdeel is van deze markt. In de afgelopen drie jaar had Tele2 een eigen netwerk, maar na de overname van T-Mobile is het merk weer een virtuele operator. Het merk werd direct de grootste vo met ruim 1,3 miljoen abonnees. Telfort staat met 15 procent van de markt op de tweede plaats met Simpel als eerste MVNO op de derde. 11 procent van de markt is van Simpel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Mobiele data verbruik in Nederland blijft stijgen

Uit de laatste Telecommonitor blijkt dat het verbruik van mobiele data in Nederland flink blijft stijgen. In ons land is...

Sluiten