Robin Mobile blokkeert gebruikers

18 juni 2013 door in Robin Mobile.

Robin MobileWilfred Rottier startte 1 juni als virtuele telecomaanbieder Robin Mobile, met als belangrijkste propositie ‘echt onbeperkt mobiel internet’. De afgelopen weken zijn er gebruikers zonder waarschuwing afgesloten omdat zij de simkaart onjuist gebruikten of de verbinding continu open hadden staan. Dat roept vragen op over ‘echt onbeperkt’.

Robin Mobile kent geen Fair Use Policy, maar Rottier gaf voor de introductie al aan dat fraude niet wordt getolereerd, bijvoorbeeld als een telefoon als hotspot in een café fungeert of als de simkaart in een dongel wordt gebruikt. Wat de nieuwe aanbieder nog meer als fraude aanmerkt, staat vermeld in artikel 6: “Gebruik” van de algemene voorwaarden. In de afgelopen weken waren er mensen die de simkaart niet alleen in een smartphone of tablet gebruikten. Volgens Rottier is dat makkelijk na te gaan en dit misbruik heeft tot gevolg dat de overtreders zonder waarschuwing definitief worden geblokkeerd.

Continu

Mensen die de verbinding continu open hadden staan, zijn ook geblokkeerd, zij kregen echter wel een waarschuwing vooraf. Rottier in een interview: “Het is verboden om de hele dag en nacht de verbinding vol open te laten staan. Dat is volgens ons misbruik en geen normaal gebruik.” De Robin Mobile-eigenaar over het gebruik: “Er zijn klanten die per dag 600MB of meer gebruiken. Dat vinden wij prima. Ook torrents downloaden is wat ons betreft geen probleem, zolang dat maar niet dag en nacht gebeurt, want dan gebruik je de verbinding continu.”

Claim

“Het gaat ons niet om de prijzen, maar om het systeem”, zei Rottier eerder in het jaar. Hij wil vooral een transparant product aanbieden, maar de blokkeringen roepen wel de vraag op hoe transparant de claim ‘echt onbeperkt’ is. Robin Mobile moet de belminuten en MB’s natuurlijk wel afrekenen bij KPN omdat de provider gebruik maakt van dat netwerk. “Wij hebben uiteraard een berekening gemaakt of het kan. Het had bij wijze van spreken ook een andere maandprijs kunnen zijn.”

Wat denk jij, kost deze werkwijze Robin Mobile klanten? En zou je een overstap nog overwegen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
IMEI-blokkade mobiele telefoons medio 2014

Het ministerie van Veiligheid en Justitie en dat van Economische Zaken zijn in goed overleg met de drie grote providers...

Sluiten