Q4 2016 cijfers KPN: Klanten zijn meer tevreden

1 februari 2017 door in KPN.

kpn Q4 2016 vereenvoudiging omzet dalingWoensdag 1 februari 2016 presenteerde KPN de kwartaal cijfers over Q4 2016. De marktleider in Nederland zag de omzet en resultaten over het vierde kwartaal en het volledige jaar 2016 dalen. Ondanks dalende omzet trend laat het bedrijf positieve resultaten zien door de vernieuwde vereenvoudiging strategie. Klantenaantallen blijven stijgen over de gehele linie.

Hoewel de EBITDA jaar op jaar steeg, daalden zowel de omzet als het netto resultaat van KPN in Q4 2016. Dezelfde trend zien we voor het gehele jaar 2016. Naast dalende omzetten ziet de provider wel meer klanten toestromen, het aantal abonnees stijgt over de hele linie. KPN heeft in Q4 2016 een omzet behaald van 1,723 miljard. Een lichte daling ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2015 (1,745 miljard). In het vierde kwartaal stijgt de EBITDA ruim 8% maar het netto resultaat was minder dan de helft in vergelijking tot 2015 (55%). Het volledige jaar 2016 laat een vergelijkbaar beeld zien met een uiteindelijk netto resultaat van 370 miljoen euro. CEO Eelco Blok verwacht dat 2017 zware concurrentie brengt, maar vertrouwt op de positie van KPN.

Prestaties KPN Q4 2016

KPN verstekte zich in het vierde kwartaal van 2016 als toonaangevende speler in de vast-mobiel dienstverlening. Vanaf het vierde kwartaal konden namelijk oo de XS4ALL-klanten gebundelde diensten afnemen bij de provider. Het bedrijf behaalde een geschoonde omzet van 1,7 miljard euro, 2,3% lager dan in hetzelfde kwartaal in 2015. De Nederlandse telecomaanbieder kon de lagere omzet vanuit de zakelijke markt niet gecompenseerd met goede resultaten uit de consumentenmarkt. De EBITDA van KPN steeg naar 626 miljoen, 8,3% meer in vergelijking met 2015. Het positieve resultaat is het gevolg van lagere retentie- en acquisitiekosten en het succesvolle vereenvoudigingsprogramma van de provider. Het nettoresultaat over Q4 2016 is 115 miljoen euro. Ruim de helft (55%) lager dan in het zelfde kwartaal van 2015. Toen behaalde KPN een netto resultaat van 254 miljoen euro.

Cijfers over 2016

KPN behaalde in 2016 een omzet van 6,78 miljard euro. Een daling van 3,4% in vergelijking met 2015. De EBITDA (geschoond) steeg naar 2,43 miljard euro een j.o.j. stijging van 4,5%. De leidende provider in Nederland behaalde een netto resultaat over 2016 van 370 miljoen euro. Hiermee lag het netto resultaat 29% lager dan in 2015 (524 miljoen euro). Voornaamste oorzaak van het lagere resultaat was een eenmalig effect ten opzichte van 2015. In 2015 had KPN namelijk een extra boekwinst van 184 miljoen euro in verband met de verkoop van TEFD. Dat effect wordt in 2016 zelfs vergroot door een eenmalige verhoging van kosten. Ze stegen met 160 miljoen euro door een bod op een obligatieleningen in september. Zonder dit eenmalig effect zou het bedrijf meer winst maken dan in 2015 (27% meer j.o.j.).

Verhoogde klanttevredenheid en meer klanten

Het aantal klanten van KPN in Q4 2016 steeg en een toenemend aantal neemt vast-mobiel bundels af. In het vierde kwartaal van 2016 kreeg de provider er 18.000 interactieve TV abonnees bij en de hoeveelheid breedbandklanten steeg met 2.000. Het aantal nieuwe mobiele abonnees was 19.000. Aan het einde van 2016 heeft KPN 3,685 miljoen mobiele abonnees, 92.000 meer dan in 2015. Er zijn 2,873 miljoen klanten die het breedband van de provider gebruiken, 45.000 meer klanten dan in 2015. Het aantal zakelijke multi-play werkplekken steeg met 258.000 naar 316.000. Er zijn meer dan 1 miljoen abonnees die zowel breedband als mobiel van KPN gebruik.

Klanttevredenheid binnen de zakelijke markt stijgt in 2016 enorm. Men is echter nog niet positief gestemd. De NPS steeg van -10 naar -3. Volgens Blok heeft de voortdurende innovatie en de focus van zijn onderneming op het leveren van een unieke vast-mobiele klantervaring geleidt tot een stijging in tevredenheid van abonnees. De NPS binnen de consumentenmarkt steeg van +9 naar +10 voor thuis en mobiel.
De CEO van KPN, Eelco Blok, ziet 2017 als een uitdagend jaar. Hij verwacht dat het jaar net zo uitdagend wordt als 2016. De concurrentie is toegenomen door acties van T-Mobile, Unlimited, en de nieuwe strategie van Tele2, Vrijheid. Blok heeft vertrouwen in de sterke positie van KPN en als het bedrijf deze lijn vast houdt. Dan is hij er van overtuigd dat ook 2017 een hele mooie jaar wordt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Tele2 zorgeloos: grotere bundels en maandelijks opzegbaar

Tele2 zorgeloos: grotere bundels en zowel consumenten als zakelijke relaties optimale flexibiliteit! Tele2 neemt per 1 februari een grote stap...

Sluiten