Ook KPN werkt aan gratis chatdienst

8 januari 2014 door in KPN.

Whatsapp privacyHet succes van WhatsApp lijkt niet te stuiten en biedt met de chat-app een dienst waar de providers van mobiele telefonie niet aan kunnen tippen. Die hebben vooralsnog de boot gemist voor wat betreft een goede chatdienst, maar ze doen er nu alles aan om dat te veranderen. Na Vodafone werkt nu ook KPN aan een gratis chatdienst.

WhatsApp heeft wereldwijd 400 miljoen actieve gebruikers. Dat is niet niks en dat zit de gevestigde orde niet lekker. Apple introduceerde langer geleden al iMessage waarmee iPhone-gebruikers gratis onderling contact kunnen hebben. Google probeert het met Hangouts en eerder deden geruchten over een ‘flirt’ met WhatsApp de ronde. Natuurlijk kent ook nagenoeg iedereen Skype. Vodafone biedt sinds kort met Message+ een eigen chatdienst die de sms-app vervangt en nu volgt ook KPN.

Gratis chatdienst

KPN bevestigde aan Tweakers in 2014 te gaan komen met een gratis chatdienst die ook via andere providers werkt. De dienst maakt het mogelijk tekst, foto’s en video’s te sturen, maar ook videochatten en livestreams publiceren behoort tot de mogelijkheden, afhankelijk van provider en toestel. De dienst werkt op telefoons die Rich Communication Services (RCS) ondersteunen. Door RCS is het niet nodig om een adresboek van gebruikers te uploaden naar een server, iets wat bij WhatsApp wel noodzakelijk is en de privacy van anderen in gevaar kan brengen. KPN brengt de chatdienst ook als Androidapp uit.

Te laat?

Vorig jaar gaf Rob Shuter, CEO bij Vodafone, al aan dat de telecomsector te laat aansluiting zoekt bij innovaties van andere partijen zoals Apple, Facebook en Google. ‘Als de industrie genoeg geïnnoveerd had op het gebied van sms en goede prijzen had gehanteerd was WhatsApp misschien nooit zo populair geworden. Het heeft zo’n hoge penetratie bereikt omdat er zo’n groot waardeverschil zit tussen de kosten en mogelijkheden in vergelijking met sms. Sms is geen goed communicatiemiddel en mms is een ramp. Het had allemaal gemaakt kunnen worden, maar het is nu te laat.’

De providers pakken de  handschoen nu toch op, maar zoals we vorige week als schreven: Mooie initiatieven maar of ze ooit zo succesvol worden als WhatsApp?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Vodafone past Red-abonnementen aan

Vodafone registreert een stijging van zestig procent in het dataverbruik van klanten die gebruikmaken van het 4G-netwerk. Dat vraagt niet...

Sluiten