Aandacht voor Online gevaar: Alert Online & Boefproof

3 oktober 2016 door in KPN en T-Mobile en Tele2.

Alert Online BoefproefVandaag gaf staatssecretaris Dijkhoff het startsein voor ‘Alert Online’. Het is de jaarlijkse campagne voor het vergroten van de cybersecurity kennis en vaardigheden van Nederlanders. Meer dan tweehonderd partijen zetten zich in om het bewustzijn en kennis van Nederlanders te vergroten. KPN is hoofdpartner en ook andere providers, Tele2, T-Mobile en Vodafone, zetten zich in. 

Van 3 oktober tot en met 14 oktober werken tweehonderd partijen in Nederland aan het vergroten van kennis en het bewustzijn van cybersecurity. Een recent onderzoek heeft uitgewezen dat dit bewustzijn hard nodig is. Nederlanders weten te weinig over de online gevaren en hoe zij zichzelf daar tegen beschermen. KPN is een van de hoofdpartners van Alert Online. In lijn met deze campagne is de oproep van minister Van der Steur eind september. Hij riep Nederlanders op hun mobiel ´Boefproof´ te maken.

Nederlander te weinig Alert voor Online gevaar

Veel Nederlanders onderschatten de kans dat zij zelf slachtoffer worden van Online criminaliteit. Ruim 50% van de Nederlanders heeft niet eens van ransomware gehoord. Ransomware is één van de snelst groeiende dreiging op het internet. Joost Farwerck, COO en lid van de Raad van Bestuur KPN, vind het verstandig om stil te staan bij onze Online Veiligheid. Hij zegt hier het volgende over in het persbericht van KPN: “Online veiligheid is nog altijd niet vanzelfsprekend en zal dat ook nooit worden. Cyberaanvallen, hacking, phishing. Het zijn termen die helaas in één adem worden genoemd met de online wereld waarin we leven. Daarom is het goed dat we daar deze week extra bij stilstaan, want alert moeten we altijd zijn, 365 dagen per jaar.

Alert Online

De campagne Alert Online is in het leven geroepen om een groter bewustwording van Online gevaren te creëren. De campagne ging vandaag van start en richt zich met name op Cyber Skills. De kennis en vaardigheid nodig om technologieën op een veilige wijze te gebruiken en ontwikkelen. Aan de campagne nemen circa tweehonderd partijen deel. Partijen uit de wetenschap, overheid en het bedrijfsleven doen mee aan de campagne en organiseren ook eigen activiteiten.

Kennis sessies

KPN organiseert in het kader van Alert Online enkele kennissessies over opkomende technologieën. Tijdens deze sessies met onderwerpen als Threat Intelligence en Internet of Things zullen gerenommeerde onderzoekers en experts hun kennis en inzicht geven in de verschillende onderwerpen. Er zijn drie kennissessies en die zijn vrij toegankelijk voor het publiek. Wil je een sessie bijwonen, dan dien kun je jezelf Aanmelden via alertonline.nl. De sessies zijn ook online te bekijken via KPN´s YouTube stream.

Boefproof

Woensdag 28 september 2016 riep minister Van der Steur, in het kader van mobiele veiligheid, Nederlanders op om hun smartphone Boefproof te maken. In Nederland blijkt dat 80% zijn of haar smartphone, tablet of laptop niet zodanig beveiligd heeft. Het gevolg hiervan is dat je bij diefstal je apparaat niet onbruikbaar kan maken.

Aan deze actie nemen een aantal partijen deel uit de telecom- en ICT-sector. Tele2 en T-Mobile maken zich sterk voor betere beveiliging van smartphones, laptops en tablets. Op woensdag 28 september hebben de partijen een actieplan ondertekend met als doel diefstal en misbruik van mobiele apparatuur tegen te gaan. Via de site Boefproof.nl lees je hoe jij jou smartphone of tablet beveiligd.

Oktober is een maand voor Online bewustwording.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
KPN laat abonnees betalen aan afschaffing roaming

Per 17 juni 2017 is het dan eindelijk zover. De roaming kosten voor datagebruik, mobiel bellen en smsen binnen de...

Sluiten