Omzet KPN daalt maar de provider boekt meer winst

26 juli 2017 door in KPN.

KPN cijfers Q2 2017KPN presenteert vandaag de cijfers over het tweede kwartaal van 2017. De Nederlandse marktleider wist meer winst te behalen dan vorig jaar tegen een omzet die bijna drie procent lager was dan vorig jaar. CEO Blok is positief en meent dat KPN goed op weg is met de nieuwe strategie.

De CEO van KPN, Eelco Blok, is van mening dat zijn onderneming op schema ligt. KPN heeft afgelopen kwartaal minder geïnvesteerd en ondanks een lichte omzet daling is de winst gegroeid. De vrije kasstroom groeit en daarin profiteert de provider ook van het belang in Telefonica Duitschland. Er zijn afgelopen kwartaal per saldo 9.000 klanten bij gekomen. De groei was met name dankzij het KPN merk zelf waar het aantal mobiele abonnees met 21.000 steeg.

Tweede kwartaal 2017 KPN

Afgelopen kwartaal heeft KPN de omzet 2,7 % zien dalen in vergelijking tot 2016 naar 1,63 miljard euro. Daarbij is de operationele winst gestegen naar 232 miljoen euro. Een stijging van 13 % in vergelijking tot 2016. Het netto resultaat van de provider steeg met 18 % naar 191 miljoen euro. De cijfers zijn positief beïnvloed door lagere investeringen. De investeringen zijn een vijfde lager op jaarbasis. Het succesvolle kostenbesparingsprogramma leverde ook een structurele besparing op van 65 miljoen euro.

Met name de Zakelijke markt zorgde voor een lagere opbrengst die voor een deel werd gecompenseerd door de consumentenmarkt. De lagere opbrengst in de zakelijke markt had vooral te maken met een daling van het internationaal verkeer en prijsdruk in mobiel. Er zijn tegenwoordig veel bedrijven die kiezen voor nieuwe de technologieën en diensten om onderling en met elkaar te communiceren. De trend gaat ten koste van de traditionele telecomdiensten. In de consumentenmarkt profiteerde de sim only aanbieder onder meer van de bundeling van diensten, Quad Play. De sim only provider biedt namelijk zeer aantrekkelijke kortingen op het moment dat je zowel vaste als mobiele telefonie combineert met internet en tv.

CEO Eelco Blok over Q2 2017

We liggen goed op schema met de belangrijkste prioriteiten van onze strategie. In de concurrerende Consumentenmarkt onderscheiden we ons met een aanbod gericht op huishoudens. Onze abonnementen die veel keuzevrijheid bieden en onze gerichte marketing inspanningen leiden tot een stijgende waarde per huishouden. In Zakelijke Markt krijgen we erkenning als de beste ICT dienstverlener en leidende IoT speler. De bundeling van vaste en mobiele diensten trekt verder aan in het MKB en biedt ons mogelijkheden om daar ook IT diensten te verkopen. Desondanks moeten we de klanttevredenheid in Zakelijke Markt nog verder verbeteren naar een positief niveau en we ervaren sterke prijsconcurrentie in de mobiele markt voor Grootzakelijke en Corporate klanten.

Stijging mobiele abonnees

In totaal zijn er in het afgelopen kwartaal per saldo 9.000 nieuwe abonnees bij gekomen. In totaal zijn er nu 3,677 miljoen abonnees. De stijging is met name vanwege toestroom naar het eigen KPN mark. Het aantal mobiele abonnees van het merk KPN steeg per saldo met 21.000. Het voordeel segment waaronder Telfort behoort staat behoorlijk onder druk. Daarnaast is ook dit kwartaal de klanttevredenheid over de hele linie gestegen. Helaas is de zakelijke klanttevredenheid nog negatief. De klanttevredenheid binnen de consumentenmarkt steeg naar +13 ten opzichte van +9 vorig jaar. In de zakelijke markt laat KPN ook een groei zien. De tevredenheid is -6 versus -9 vorig jaar. Het afgelopen kwartaal heeft de provider alle zakelijke klanten over gezet op een nieuwe IT systeem. De verwachting is dat de onderneming vanaf nu de vruchten hiervan kan plukken.

Eind juni had 40 % van het alle 1,156 miljoen breedbandklanten een gecombineerd abonnement met vast-mobiele diensten. Het aantal miljoen mobiele klanten met een vast-mobiele bundel is gestegen naar 47 % ten opzichte van 38 % in het tweede kwartaal van 2016. Daarnaast heeft KPN de internetleverancier Solcon over genomen waarmee de onderneming in een klap 45.000 klanten rijker is. Het nieuwe bedrijf wordt vanaf derde kwartaal van dit jaar meegenomen in de cijfers.

Roam Like at Home

KPN schat dat de impact voor de onderneming van de nieuwe EU roaming regels op ongeveer 40 miljoen tot 50 miljoen euro in 2017. De nieuwe EU regels hebben tot gevolg dat klanten in het buitenland bellen vanuit hun thuis bundel. Waarschijnlijk leidt het tot kosten bij de providers. Maar 100 % duidelijk is dat op dit moment niet. Voor de consument is het een zeer fijne ontwikkeling. Want op enkele voordeel sim only providers zoals Tele2 en T-Mobile na, kun je dus in het buitenland je smartphone gebruiken zoals thuis. Je hoeft bijna geen rekening te houden met een hogere rekening in het buitenland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Unlimited sim only abonnement Tele2 is populair

Tele2 heeft deze week de resultaten van het tweede kwartaal in 2017 gepresteerd. Het nieuwe Unlimited sim only abonnement van...

Sluiten