KPN Q1 2019: Meer compleet klanten en lagere omzet

26 april 2019 door in KPN.

KPN Q1De omzet van KPN staat nog altijd onder druk en daalde afgelopen kwartaal met 2,9 procent ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijfsresultaat bleef behoorlijk stabiel op 563 miljoen. KPN legt nu volledig de focus op het eigen merk. Klanten van de Nederlandse marktleider maken steeds meer gebruik van KPN compleet. Er zijn afgelopen kwartaal 61.000 compleet klanten bij gekomen. Zij maken gebruik van vaste en mobiele dienstverlening.

KPN heeft vandaag de cijfers gepresenteerd over het eerste kwartaal van 2019. De premium sim only aanbieder laat negatieve cijfers zien. De omzet daalt en ook het bedrijfsresultaat staat onder druk. De gevolgen van concurrentie en veranderende wetgeving zijn merkbaar.

KPN cijfers Q1 2019

De cijfers van KPN staan nog onder druk. De provider zag de omzet dit kwartaal teruglopen met 2,9 procent naar 1,36 miljard euro. In de meeste segmenten daalde de omzet. Het bedrijfsresultaat van dit kwartaal eindigde op 563 miljoen euro. Dat is 0,3 procent lager in vergelijking tot vorig jaar. De marge steeg naar 41,4 procent. Een stijging als gevolg van kostenbesparingen.

KPN behaalde een operationeel resultaat (EBIT) van 189 miljoen euro en dat is 12 procent lager dan vorig jaar. De netto winst daalde naar 89 miljoen euro en dat is 10 procent lager in vergelijking tot vorig jaar. Dalingen als gevolg van herstructurering kosten. De provider heeft haar aandeel in Telefonica Deutschland afgebouwd van 4,4 procent naar 3,5 procent.

Verwachtingen 2019 KPN

Voor 2019 handhaaft KPN de verwachtingen. De onderneming verwacht over het hele jaar een EBITDA van EUR 1,1 miljard, lagere vrije kasstroom (vanwege herstructurering kosten) en een 12,5 cent dividend. De verwachtingen voor 2019 tot en met 2021 blijven ongewijzigd. KPN verwacht dat de EBITDA gaat groeien en het dividend zal iets meegroeien met de vrije kasstroom. De onderneming blijft zich richten op kostenbesparingen en vereenvoudiging. Daarnaast ligt de focus nu op het eigen KPN merk. In verband met 5G zorgt KPN ervoor dat het aan het eind van 2021 ‘5G-ready’ is.

KPN klanten

De consumer markt van KPN groeide afgelopen kwartaal. Er zijn steeds meer klanten die hun diensten combineren. In totaal kwamen er afgelopen kwartaal 61.000 vast-mobiele postpaid klanten bij. In totaal daalde het aantal postpaid mobiel klanten met 6.000. Een daling van vooral Telfort en Simyo klanten. De omzet die KPN per klant per maand behaald noemt men ARPU. De ARPU steeg voor vaste dienstverlening naar 46 euro. Voor mobiele dienstverlening daalde de ARPU vijf procent naar 17 euro.

5G netwerk

In voorbereiding op het 5G netwerk gaat KPN haar huidige netwerk moderniseren. Voor de mobiele radio en het antenne-netwerk heeft de provider een overeenkomst getekend met Huawei. Voor de bouw van het netwerk zelf neemt KPN een Europese leverancier in dienst.

KPN wil deze leidende positie verder uitbouwen, ook in het belang van zijn klanten en de Nederlandse samenleving als geheel. Daarom bouwt KPN aan de digitale snelweg van Nederland, breidt het glasvezel uit naar nog eens meer dan 1 miljoen Nederlandse huishoudens en wordt het mobiele netwerk voorbereid op 5G,” aldus het persbericht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Per 1 mei kun je geen Telfort abonnement afsluiten

KPN en Telfort gaan samen verder onder de naam KPN. Telfort is al 15 jaar een dochteronderneming van KPN en...

Sluiten