KPN Mobile groeit met 17 duizend en klanttevredenheid stabiel

25 juli 2019 door in KPN.

KPN cijfers Q2 2019In het tweede kwartaal van 2019 krijgt KPN er 17 duizend mobiele klanten bij. De premium sim only provider heeft 3,1 procent minder omzet behaald afgelopen kwartaal. De EBITDA steeg met ruim een procent. Het einde van Telfort kost de provider 24.000 internet klanten. De klanttevredenheid van KPN gebruikers blijft gelijk. Net zoals vorig jaar was de klanttevredenheid, Consumer NPS, 13.

Al jaren staat de omzet van KPN onder druk. Ook dit jaar laat de onderneming dalende cijfers zien. De omzet daalt en ook de nettowinst is minder dan in hetzelfde kwartaal van 2018. De bruto winst stijgt ruim één procent en ook het aantal mobiele klanten stijgt. De klanttevredenheid blijft stabiel. De CEO van KPN, Maximo Ibarra, geeft aan dat zijn onderneming op de goede weg is. “We hebben progressie gemaakt met de uitvoering van onze strategie.”

Resultaten KPN in Q2 2019

In het afgelopen jaar stond de omzet van KPN opnieuw onder druk. De omzet daalde met 3,1 procent ten opzichte van het tweede kwartaal in 2018. De omzet in Q2 2019 is 1,36 miljard euro. De EBITDA steeg met 1,1 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2018 naar 602. De nettowinst van KPN is gedaald met 9,8 procent en komt uit op 128 miljoen euro.

De focus op quad play werkt voor KPN. De onderneming kreeg er 41.000 quad play huishoudens bij afgelopen kwartaal. Dit zijn huishoudens die zowel vast- als een mobiel abonnement combineren. Het totaal aan KPN Compleet huishoudens komt hiermee op 1,4 miljoen. Voor een groot deel is deze stijging toe te schrijven aan de overname van Telfort klanten (38.000).

De financiële topman van KPN zegt het volgende over de cijfers van het tweede kwartaal van 2019:
“We zijn in staat geweest om de kosten sterker te laten dalen dan dat de omzet daalt. Dat kan nog vele jaren doorgaan, maar tegelijkertijd moeten we op termijn in staat zijn om de omzet te laten groeien. Je kunt niet tot in het oneindige alleen maar de winst laten stijgen door kosten te beperken”.

Telfort wordt KPN

Een van de nieuwe strategieën van KPN is de focus op het eigen merk. Hierdoor komt er ene einde aan het merk Telfort. Dat einde heeft nu al grote gevolgen gehad voor de kwartaalcijfers. Afgelopen kwartaal eindigde KPN met 24.000 minder breedbandklanten. In de toelichting hierop schrijft de onderneming dit mede toe aan de Telfort integratie. Afgelopen kwartaal begon KPN met deze integratie. Per 1 mei stopte de instroom van nieuwe Telfort klanten door een aanname stop. Het budget segment valt hiermee ook onder het KPN merk. Naast de daling van internetklanten ziet KPN het aantal interactieve televisie klanten ook dalen. Ongeveer 7.000 abonnees zijn vertrokken. De daling in aantallen klanten is niet alleen het gevolg van de integratie van Telfort schrijft KPN. De daling is ook toe te wijzen aan ‘voortdurende concurrentie’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Simpel is grootste Nederlandse MVNO in Q1 2019

In het eerste kwartaal van 2019 is Simpel de grootste MVNO van Nederland geworden. Dat blijkt uit het laatste rapport...

Sluiten