KPN begint 2017 goed, meer klanten over de hele linie

26 april 2017 door in KPN.

KPN cijfers Q1 2017KPN presenteert vandaag solide resultaten over het afgelopen kwartaal ondanks hoge concurrentiedruk. Het gaat de goede kant op met alle onderdelen van KPN al ligt de zakelijke markt nog vol met uitdagingen. Blok heeft echter alle vertrouwen in een stabiele zakelijke markt. Het bedrijf verraste analisten met een aandelen inkoopprogramma van 200 miljoen euro. 

Vandaag presenteerde KPN de cijfers over het eerste kwartaal van 2017. De Nederlandse marktleider in telecom presenteert solide resultaten. De omzet daalt echter met 2,4% naar 1,6 miljard. De winst stijgt naar 201 miljoen euro, een stijging van 43% in vergelijking tot vorig jaar. Ondanks felle concurrentie stijgt het aantal klanten over de hele linie. De stijging in het aantal mobiele klanten is echter zwak te noemen.

KPN resultaten Q1 2017

KPN begon 2017 met minder omzet dan vorig jaar. De geschoonde omzet (1,65 miljard euro) daalde met 2,4% ten opzichte van 2016. Als oorzaak noemt de provider het effect van prijsdruk binnen de markt. In vergelijking tot het totale concern daalde de omzet in Nederland minder fors 1,5%. Voornaamste oorzaak van de dalende omzet is de Zakelijke Markt. Daar zorgen rationalisatie, migraties naar geïntegreerde diensten en de prijsdruk binnen de mobiele markt voor een lagere omzet. Binnen de consumentenmarkt steeg de omzet dankzij hogere ARPU per huishouden en klantgroei.

Het bedrijf zag de operationele winst stijgen naar 201 miljoen euro. Dat is 43% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2016. Hoewel deze stijging natuurlijk zeer goed klinkt, moeten we daarbij vermelden dat KPN in het eerste kwartaal van 2016 een extra afschrijving had van 45 miljoen euro. Het netto resultaat van 92 miljoen euro is bijna een verdubbeling ten opzichte van het eerste kwartaal in 2016 (+92%). Afgelopen kwartaal investeerde KPN minder na een lange periode van hoge investeringen (-16% j.o.j.). De vrije kasstroom (excl. Telefónica Deutschland dividend) van 35 miljoen euro, is 75 miljoen euro hoger dan in Q1 2016. De vrije kasstroom steeg men name door lagere investeringen en rentelasten.

Cijfers KPN

Consumentenmarkt KPN

KPN heeft een toonaangevende positie op gebied van vast/mobiele dienstverlening. In het eerste kwartaal van dit jaar versterkte de provider deze positie en groeide het aantal huishoudens met gebundelde diensten. Het aantal vast-mobiele abonnees binnen alle breedbandklanten steeg naar 39% (31% in 2016). Van alle mobiele klanten zijn er 1,672 miljoen mobiele klanten met een vast mobiele bundel, dat is 45% van het totaal. Een forse stijging ten opzichte van 2016, want toen was het nog maar 35% van het totaal. Per saldo steeg het aantal interactieve TV-klanten met 27.000 en het aantal breedbandklanten steeg met 12.000. KPN zelf wist 22.000 nieuwe klanten aan te trekken. Per saldo stijgt het aantal mobiele abonnees met 2.0003. Die magere stijging is het gevolg van sterke concurrentie in het voordeelsegment (Telfort). Net als vorig kwartaal steeg de klanttevredenheid en de provider scoort nu +13 op NPS.

Zakelijke markt KPN

De zakelijke omzet staat flink onder druk, maar daalde minder dan vorig jaar. De CEO, Eelco Blok, verwacht dat als het bedrijf vasthoud aan het vereenvoudigingsprogramma, ook op midden lange termijn de omzet in de zakelijke markt zal stabiliseren.

KPN migreert klanten in alle zakelijke segmenten naar nieuwe technologieën en geïntegreerde diensten. Dat biedt voor de toekomst de mogelijkheid om ook vast-mobiele en IT-gerelateerde diensten te gaan verkopen. Op dit moment leidt dat echter tot lagere omzet uit de traditionele telecomdiensten. Daarnaast is er binnen het zakelijke segment sprake van rationalisatie en prijsdruk in de mobiele markt. Toch heeft de provider goede verwachtingen. De vraag naar multi play diensten bleef groeien in het eerste kwartaal en het MKB segment groeide met 36.000 klanten. De groei zorgde voor 30% groei in multi play omzet. Ondanks omzet daling is het resultaat uit de verbeteringsprogramma’s in klanttevredenheid duidelijk zichtbaar. De NPS binnen de zakelijke markt steeg opnieuw. De NPS is met -6 flink gestegen in vergelijking -11 vorig jaar.

Dividend uitkering en inkoop eigen aandelen

KPN kondigde vandaag ook een aandelen inkoopprogramma aan van 200 miljoen euro. Analisten spraken van een positieve verrassing. Zij menen dat het een logische keuze van de provider om de vrije kasstroom en de EBITDA te verbeteren. De provider is van plan om over 2017 een regulier dividend uit te keren van EUR 0,11 per aandeel. Voor de toekomst blijft KPN voornemens om kasoverschotten in te zetten voor (kleine) binnenlandse overnames, operationele en financiële flexibiliteit en/of uitkeringen aan aandeelhouders.

CEO Eelco Blok

KPN CEO, Eelco Blok gelooft in het succes van zijn duurzame onderneming.

Ons toonaangevende aanbod voor Nederlandse huishoudens leverde ook in het eerste kwartaal van 2017 weer goede resultaten op in de Consumentenmarkt. In Zakelijke Markt migreren we steeds meer klanten naar geïntegreerde diensten. Met de afronding van twee acquisities hebben we in het eerste kwartaal onze Security en Cloud- activiteiten versterkt. De start van de tweede fase van ons Vereenvoudigingsprogramma is veelbelovend. Dit programma leidt tot een substantiële verbetering van de kwaliteit en de klantervaring in alle segmenten, tegen een structureel lagere kostenbasis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Vodafone start 1 juni met Roam Like at Home

Alle Vodafone klanten bellen vanaf maandag 1 juni in de EU zoals thuis, Roam Like at Home. De provider gaat...

Sluiten