KPN had in 2017 gewoon een super goed jaar

31 januari 2018 door in KPN.

KPN Cijfers 2017KPN heeft in 2017 gewoon een super goed jaar gehad aldus Eelco Blok, CEO van KPN. Een super goed jaar ondanks een daling in omzet. Naast deze omzet daling is het netto resultaat over 2017 is ruim 30 procent gestegen. De onderneming scoort beter op basis van klanttevredenheid en employee engagement dankzij de nieuwe strategie Vereenvoudigen, Groeien en Innoveren.

Eelco Blok meent dat KPN in 2017 “gewoon een super goed jaar” heeft gehad. De belangrijkste resultaten zijn:

  • Klanttevredenheid weten te verhogen naar 8
  • Employee engagement weten te verhogen van 77% naar 80%
  • Aandeelhouders een goed jaar met 8% rendement
  • Dow Jones heeft KPN uitgeroepen tot meest duurzame telecom bedrijf in de wereld

De nieuwe strategie heeft volgens de CEO echt iets opgeleverd:
“Onze strategie Vereenvoudigen, Groeien, Innoveren heeft in 2017 substantiële resultaten opgeleverd. We hebben onze klantenservice geoptimaliseerd en in Consumentenmarkt richten we ons specifiek op huishoudens. Dit heeft geleid tot klanttevredenheid die nog niet eerder zo hoog was en bovendien zien we dat klanten door deze aanpak meer aanvullende diensten afnemen.”

KPN financieel

De omzet van de premium provider daalde met 2,5 procent j.o.j. in het vierde kwartaal van 2017 tot 1,481 miljard euro. Net als het vierde kwartaal, daalde de omzet over het hele jaar ook met 2,5 procent tot 5,878 miljard euro. In de consumentenmarkt zag de onderneming een hoger ARPU per huishouden en de Zakelijke Markt presteert goed. Helaas werden deze positieve trends  tenietgedaan door prijsdruk bij mobiel en dalend internationaal telefoonverkeer. Het netto nettoresultaat van de onderneming in het vierde kwartaal van 2017 daalde met bijna 40% tot 70 miljoen. Over het gehele jaar 2017 behaalde de onderneming een netto resultaat van 485 miljoen euro. Een stijging van 31% ten opzichte van 2016. KPN investeerde in 2017 circa 4,5 procent minder dan in 2016.

Prestaties consumenten markt 2017

Afgelopen jaar heeft KPN zicht gericht op huishoudens en met behulp van slimme data-analyses heeft de onderneming haar dienstverlening en klantenservice geoptimaliseerd. Klanten kunnen u nog meer diensten afnemen en verschillende diensten combineren. Acties die zichtbaar zijn geworden in een stijgende klanttevredenheid naar +13 in het vierde kwartaal van 2017. In het zelfde kwartaal in 2016 was de klanttevredenheid nog +10. Het aantal mobiele abonnees met een vaste bundel is in 2016 gestegen naar 51 procent, 1,886 miljoen abonnees.

De mobiele telecom markt in 2017 is concurrerend en dat merkt de provider vooral in haar voordeel segment (Telfort). Het merk KPN wist een flink aantal nieuwe klanten aan te trekken, 8.000. Aan de andere kant zag de onderneming in het voordeel segment 9.000 abonnees gaan. In 2017 is het aantal mobiel klanten van KPN met 14.000 gestegen naar 3,674 miljoen. De onderneming heeft 85.000 nieuwe breedbandklanten en de hoeveelheid abonnees met een vast-mobiel aansluiting is met 176.000 gestegen tot 1,253 miljoen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
T-Mobile geeft Nederlandse huishoudens Unlimited Voordeel

De Unlimited GO sim only abonnementen van T-Mobile worden per 29 januari nog aantrekkelijker voor Nederlandse huishoudens. Vanaf die datum...

Sluiten