Kostenbesparingen KPN zorgen voor hogere winst bij lagere omzet

1 mei 2018 door in KPN.

KPN cijfers 2018 Q1KPN heeft in de eerste drie maanden van 2018 een lagere omzet behaald, maar dankzij de kostenbesparingen van het telecombedrijf is de winst hoger. In het combineren van vaste diensten met mobiel blijft KPN succesvol in de consumentenmarkt. De kersverse CEO Maximo Ibarra staat volledig achter de huidige koers van de telecomonderneming

Eerste kwartaal 2018

KPN behaalde meer winst in het eerste kwartaal van 2018. De marktleider in Nederland kampt al geruime tijd met de zware concurrentie in de krimpende telecomsector. In de afgelopen jaren heeft de sim only provider de kosten flink weten te besparen. Hierdoor kon de winst dit kwartaal stijgen terwijl de omzet daalde. De totale opbrengsten daalde 3,4% ten opzichte van vorig jaar naar 1,4 miljard euro. De winst van KPN steeg met 35% in de eerste drie maanden van dit jaar. De winst van het eerste kwartaal van 2018 is 98 miljoen euro ten opzichte van 73 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2017.

KPN merkt dat meer mensen kiezen voor sim only abonnementen. Een dure smartphone met abonnement wordt tegenwoordig als kopen op afbetaling gezien. Hierdoor zijn deze dure telefoons minder aantrekkelijk voor consumenten. Mede door deze trend ziet KPN de omzet in de consumentenmarkt dalen met 2,6%. Een ander negatief effect op de omzet is onbeperkt roaming in de Europese Unie. De Roam Like at Home regels hebben een negatieve invloed op de omzet uit mobiele diensten. Die omzet daalt mede door de roaming met 9%.

Hoewel KPN ook op de zakelijke markt inlevert, leverde Internet of Things (IoT) diensten juist 40% meer op. Daarnaast brachten ook IT diensten meer geld op.

KPN Klanten

De klanttevredenheid van KPN klanten in de consumenten markt daalde licht naar 12 ten opzichte van 13 vorig jaar. Zakelijke klanten zijn meer tevreden en daar scoort KPN nu -3 in plaats van -6 afgelopen jaar. Het aantal mobiele klanten van KPN nam toe met 48.000. In totaal heeft de provider 1,934 miljoen mobiele abonnees.

Nieuwe KPN CEO

KPN heeft dit jaar een nieuwe CEO gekregen. Maximo Ibarra volgt Eelco Blok op die vorig jaar alle kwartaal cijfers presenteerde. In het persbericht meldt Ibarra het volgende over het eerste kwartaal van 2018:

KPN heeft de afgelopen jaren met succes zijn strategie volledig op Nederland gericht en klanten op de eerste plaats gezet, een richting waar ik als nieuwe CEO volledig achter sta.

Nederland profiteert van de aanwezigheid van zeer hoogwaardige netwerken en tegelijkertijd is Nederland een van de meest concurrerende markten in Europa. In deze omgeving heeft KPN aantoonbaar succes behaald met geïntegreerde diensten en goede voortgang geboekt met Vereenvoudigings- en digitaliseringsinitiatieven. Dit heeft tot substantiële kwaliteitsverbeteringen en besparingen geleid. Dat gezegd hebbende, zien wij aanzienlijke ruimte voor verdere verbetering door toenemende digitalisering van ons bedrijf, waarmee kostenbesparingen en nieuwe inkomstenstromen kunnen worden gerealiseerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Tele2 verhoogt prijs en verandert sim only aanbod

Tele2 heeft de prijs van het Unlimited abonnement verhoogd. Daarnaast heeft de sim only aanbieder het aantal databundels vergroot en...

Sluiten