Klant regelt internetsnelheid bij Vodafone zelf

29 maart 2014 door in Mobiel internet en Vodafone.

internet-snelheidMet de introductie van 4G-netwerken blijkt onze datahonger zoals verwacht alleen maar toe te nemen. Soms kijk je dan net een filmpje teveel en ga je over je datalimiet. Gevolg: schrik bij het zien van de rekening of terug naar een zeer lage internetsnelheid. Vodafone vindt dat niet van deze tijd en verlaagt de buitenbundeltarieven in Nederland met tachtig procent. Daarnaast biedt de provider met ingang van 7 april drie opties waardoor achteraf niemand meer hoeft te schrikken van de kosten.

Eerder schreven we over de gedragscode Transparantie Mobiel Datagebruik. Een zelfregulerende code met als belangrijkste doel het goed voorlichten van consumenten over het meest geschikte abonnement dat past bij het datagebruik en het bieden van instrumenten waarmee zij onverwacht hoge rekeningen kunnen voorkomen. De opties die Vodafone gaat bieden sluiten hier op aan.

Opties

Volgens Rob Shuter, CEO van Vodafone Nederland, is deze nieuwe koers niet meer dan logisch: “We zien een sterk stijgende behoefte aan snel mobiel internet, nog eens versterkt door de komst van 4G. Daarom hebben we de laatste jaren enorme investeringen gedaan in ons netwerk. Het is dan toch niet logisch om klanten automatisch terug te zetten op mobiele internetsnelheden uit de vorige eeuw?”

Vodafone gaat drie opties bieden:

1. Hoge snelheid zonder databundel
De klanten kunnen wel mobiel internetten en betalen dan een relatief laag tarief van twee euro per 100 MB.

2. Hoge snelheid met een aanvullende bundel
Klanten kunnen naar eigen inzicht eenmalig of structureel een extra databundel aan en uit zetten. De kosten zijn vooraf bekend.

3. Gratis langzaam internet
Voor de gematigde dataverbruiker komt er de variant Beperkt Internet. Langzaam internet (64 Kb/s) waarmee men gebruik kan maken van berichtenapps en e-mail zonder kosten buiten de maandelijkse bundel.

Wisselen tussen de drie opties kan via de My Vodafone-app. In deze app is ook het real time dataverbruik inzichtelijk.

WiFi

“Wat is het WiFi-wachtwoord?” is tegenwoordig een vaak gestelde vraag als iemand ergens binnenkomt. Is het dan niet logischer om over te schakelen naar WiFi in plaats van extra betalen? “Dat kan. Maar met deze lage tarieven is er minder reden dat te doen”, zegt Bart Hofker, directeur consumentenmarkt bij Vodafone, “WiFi is vaak trager dan ons 4G. Wij krijgen regelmatig klachten van klanten wiens telefoon automatisch switcht naar een langzamer WiFi-netwerk. WiFi is ook minder veilig, zeker als het openbaar is. En veiligheid wordt naast snelheid steeds belangrijker.” Hofker verwacht dat door de nieuwe opties niemand meer verrast hoeft te worden door zijn telefoonrekening en ook niet door plotseling traag internet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Gedragscode mobiel datagebruik lijkt te werken

In juli 2012 maakten de grote providers afspraken om onverwacht hoge kosten voor mobiel internet te voorkomen en legden die...

Sluiten