Ben gewaarschuwd; Ben & KNGF tegen afleiding smartphone

26 september 2017 door in Ben.

BennieBlind Ben KNGF reclamecampagneGebruikers van smartphones komen regelmatig in problematische verkeerssituaties terecht. Ben en KNGF hebben de handen ineen geslagen om mensen te attenderen op het gevaar van smartphone gebruik. Het gebruik van smartphones leidt namelijk af en veroorzaakt onbedoelde blindheid, BennieBlind.

Ben en KNGF Geleidehonden zijn een bijzondere samenwerking aangegaan om mensen ervan bewust te maken, dat smartphone gebruik zorgt voor ‘inattentional blindness’ ( onbedoelde blindheid ). Met de campagne BennieBlind attenderen beide partijen mensen op dit gevaarlijke fenomeen in het verkeer. De blindheid heeft tot gevolg, dat mensen niet meer zien wat er voor hun gebeurt. Zowel voetgangers als fietsers die een smartphone gebruiken. Smartphone gebruik ontneemt het zicht en daarmee brengen zij anderen en zichzelf in potentieel gevaar. Het is niet nieuw dat providers zich inzetten voor het welzijn van mensen. Dit jaar nog werkte KPN samen met Veilig Verkeer Nederland aan een slim slot voor jongeren.

In de ludieke reclamecampagne van Ben staat een ‘afgeleidehond’ centraal. Je leest het goed, het is geen blindengeleidehond, maar de afgeleidehond Bennie. De speciale hond leidt zijn prachtige bazin dwars door alle gevaren heen en behoed haar van ongelukken. De grappige reclame is natuurlijk met een zeer ernstig gedachte gemaakt. Want het is KNGF en Ben vooral te doen om voetgangers, maar natuurlijk ook fietsers, bewust te maken. Er kleven nogal wat gevaren aan het gebruiken van je smartphone terwijl je over straat loopt.

KNGF Geleidehonden direct enthousiast

Ben en KNGF Geleidehonden zijn een samenwerking aangegaan om mensen te attenderen op onbedoelde blindheid. Monique Velten van KNGF Geleidehonden zegt het volgende over de ludieke campagne: “Wij zijn deze samenwerking aangegaan omdat het een maatschappelijk probleem is waar ook onze doelgroep mee te maken heeft. Blinde en zeer slechtziende mensen kunnen niet anticiperen op iemand die is afgeleid door zijn smartphone. Ook de speciaal getrainde geleidehonden kunnen moeilijk rekening houden met deze onvoorspelbare obstakels. We trainen natuurlijk geen ‘afgeleidehonden’, dat is de knipoog in de campagne. Het zou wat zijn als dat echt nodig is. Het is ontzettend belangrijk dat je zelf bewust bent van je omgeving als je je in het verkeer begeeft. Ga er niet vanuit dat anderen wel op jou letten, want soms kunnen ze dat gewoon niet.

Reclame campagne Ben

BennieBlind blijft natuurlijk gewoon een onderdeel van de nieuwe reclame campagne van Ben. De sim only provider wil met BennieBlind mensen stil laten staan, bij het veelvuldig gebruik van de smartphone. De voordelige provider staat ook stil bij het gebruik van de smartphone in gezelschap, aan tafel en nu dus ook gebruik in het verkeer. Beide partijen leveren ook een lespakket voor leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool. Het idee hierachter is ‘jong geleerd is oud gedaan’.

In het persbericht geeft Kaspar van den Berg van Ben aan dat de provider de verantwoordelijkheid voor dit onderwerp voelt en wil uitdragen.

Ben voelt een maatschappelijke verantwoordelijkheid bij dit onderwerp en pakt dit op een Ben-eigen manier aan. Je smartphone is niet het belangrijkste in je leven, al helemaal niet in het verkeer. Dat willen we vooral jongeren met hun eerste smartphone en hun ouders meegeven. Daarom besteden we in het BennieBlind-lespakket aandacht aan ‘onbedoelde blindheid’ met informatie, discussiepunten en een klassenspel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Mobiele data gebruikers hebben het goed in Nederland

De Nederlandse 4G netwerken zijn opnieuw uitgeroepen tot uitstekende netwerken. OpalSignal heeft de Nederlandse netwerken getest en komt tot de...

Sluiten