Tele2 Q1 2017 cijfers: verandering & klantgroei

24 april 2017 door in Tele2.

Tele2 Q1 2017Tele2 presenteert vandaag zeer goed cijfers voor het eerste kwartaal. In Q1 2017 verdubbelde het Zweedse bedrijf de operationele kasstroom en steeg het totale klantenbestand met 10%. De EBITDA van de Tele2 groep steeg (28% j.o.j.). In Nederland wist Tele2 zelfs een dalende mobiele prijsbewegingen te trotseren en behaalde een hogere omzet uit mobiele telefonie. Meer mobiele klanten vonden de diensten van de provider en het aantal mobiele gebruikers steeg netto 16.000.

Tele2 presenteert vandaag de cijfers van Q1 2017. De provider behaalde in Q1 2017 een flinke verbetering van de EBITDA. Een stijging gedreven door lagere kosten en hogere mobiele gebruikers service inkomsten. Q1 2017 kenmerkt zich als een kwartaal van verandering waarin Jon James aangesteld werd als Tele2 Nederland CEO en een grote stap werd genomen naar 4G only. Zowel de netto omzet als de EBITDA steeg en de provider heeft zelfs 40.000 nieuwe mobiele abonnees. De netto stijging van het klantenaantal geeft een vertekend beeld, aangezien de provider een fors aantal inactieve klanten heeft verwijderd.

Tele2 Q1 2017 resultaten

Tele2 Nederland heeft een uitstekende start van 2017 gehad en presenteert positieve cijfers over Q1 2017. De Tele2 groep ziet de omzet met 22% stijgen, circa 819 miljoen euro (7.875 miljoen SEK). In Nederland steeg de omzet van Tele2 met circa 7% naar 164 miljoen euro (1.577 miljoen SEK). De onderneming presenteert vandaag de hoogste omzet cijfers sinds 2011. De EBITDA uit Nederland bedraagt ongeveer 15,7 miljoen euro (151 miljoen SEK). Een mooi resultaat dat de onderneming sinds Q4 2014 niet meer heeft bereikt. In Nederland heeft Tele2 afgelopen kwartaal 24,3 miljoen euro geïnvesteerd in het 4G netwerk. De capex staat cumulatief op circa 383 miljoen euro sinds Q2 2013.

De klantgroei van Tele2 in Q1 2017 is afkomstig uit mobiel. In totaal steeg het aantal mobiele abonnees naar 1,06 miljoen. Daarbij moeten we vermelden dat het bedrijf 24.000 inactieve klanten heeft verwijderd uit het klantenbestand. De omzet uit diensten steeg met 36% naar 53,2 miljoen euro. In deze periode verkocht Tele2 ongeveer 37,3 miljoen euro aan mobiele telefoons. De omzet in smartphones steeg 7%. Daarnaast steeg het ARPU in het eerste kwartaal van 2017 naar 16,83 euro  (+2%). Naast prachtige stijgende cijfers laat Tele2 ook enkele dalingen zien. Vaste telefonie van de onderneming presteerde minder en de omzet daalde met 21% naar circa 6,0 miljoen euro. Het aantal klanten met een vaste lijn daalde 2.000 tot 42.000. De provider verloor 5.000 breedband klanten en heeft nu in totaal 345.000 breedband klanten. De omzet vanuit breedband daalde met 4,6% ten opzichte van 2016, naar ongeveer 56,8 miljoen euro.

Hergroepering Tele2

Het moederbedrijf heeft de activiteiten van Tele2 gehergroepeerd. De onderneming noemt Nederland en Kazakstan vanaf nu ‘investment markets’. Het thuisland en de Baltische staten worden de ‘Baltic challengers’ genoemd en Duitsland en Oostenrijk zijn de ‘cash generators’.

Tele2 wordt 4G only

Het eerste kwartaal van 2017 word voor Tele2 gekenmerkt door verandering. De provider heeft een nieuwe CEO, Jon James. Hij mag verder vorm geven aan de 4G only strategie van de provider. Per 1 februari biedt Tele2 namelijk alleen nog maar 4G abonnementen aan. Zowel nieuwe als bestaande klanten die verlengen krijgen een 4G abonnement. Het betekent, dat klanten niet langer kunnen bellen via 2G en 3G. Bellen en internet gaat via het snelle 4G netwerk van Tele2.

4G netwerk van Tele2

Tele2 stapt volledig over op 4G. Het 4G netwerk van de provider voldoet volledig voor deze strategie. Het werd afgelopen week nog tot zeer goed beoordeeld door onderzoekbureau P3 en connect. Tele2 heeft een 4G dekking tot 97% buiten en tot wel 91% binnenshuis. Om volledig over te stappen op 4G heeft de provider nog een lange weg te gaan. Aan het einde van Q1 2017 bellen 403.000 mobiele abonnees via VoLTE. Een forse stijging dankzij de activering van de iPhone 6 en latere iPhones. Het betekent dat grofweg 40% van het mobiele klantenbestand 4G only is. 60% dient nog over te stappen in de aankomende kwartalen/jaren voordat de provider volledig 4G only wordt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
T-Mobile wint en mag Datavrije Muziek aanbieden

T-Mobile heeft met succes de beslissing van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aangevochten. De provider is door de rechtbank...

Sluiten