Sim only woordenlijst

Abonnement
Een abonnement is een overeenkomst tussen jou als abonnee en de provider. De provider levert je de mogelijkheid om in meer of mindere mate te bellen, sms’en en/of internetten, in ruil voor een periodieke betaling. Ofwel, in ruil voor je maandelijkse betaling kun je gebruik maken van de mobiele diensten van de provider.

APN
De Access Point Name, ofwel APN, is de naam voor het toegangspunt tot internet op je mobiel. Om gebruik te kunnen maken van GPRS, 3G of 4G internet dient de APN juist te zijn ingesteld op je telefoon. Veel toestellen hebben standaard al wel enkele instellingen erin staan, maar het kan zijn dat je (bijv. bij een providerwissel) de instellingen moet aanpassen. Indien je internet niet naar behoren werkt, kun je eens controleren of de instellingen hiervan wel juist staan. Zie ook alle APN instellingen.

Beltegoed
Met beltegoed wordt het totale tegoed aan belminuten, sms-berichten en MB’s bedoeld dat maandelijks bij je abonnement is inbegrepen. Gedurende de maand kun je met een app of via de website van je provider controleren hoeveel beltegoed je nog over hebt. Of het beltegoed aan het einde van de maand wordt meegenomen naar de volgende maand, of komt te vervallen, hangt af van je provider.

Bereik
Met het bereik van je mobiele telefoon wordt de mate bedoeld waarin een goed signaal van de mobiele zendmasten ontvangen kan worden. Het bereik wordt op je mobiele telefoon doorgaans aangegeven door een aantal streepjes bovenaan in het scherm. Hoe meer streepjes, hoe optimaler het bereik. Het bereik is onder andere afhankelijk van de afstand tot de dichtstbijzijnde mast, tussenliggende gebouwen, en de bouwstijl van je huis. Ook kan het zijn dat je bereik buiten beter is dan binnen. Lees meer over het beste bereik.

Contractduur
De termijn waarvoor je het abonnement bij de provider aangaat, doorgaans 1, 12 of 24 maanden. Gedurende deze periode ben je verbonden aan de afspraken uit het contract, en heb je dus ook een betalingsverplichting.

Databundel
Je databundel omvat het aantal MB’s binnen je beltegoed. Dit is de hoeveelheid data die je kunt verbruiken zonder dat je extra kosten in rekening krijgt gebracht. Wanneer je over je databundel heen gaat (en dus meer verbruikt dan waarvoor je betaald hebt), zijn er 3 mogelijkheden, die afhangen van je provider. Het kan zijn dat je internet op dat moment wordt uitgeschakeld, je kunt dus niet meer online. Het kan ook zijn dat de snelheid van het internet terug wordt geschroefd tot een zeer lage snelheid, hierdoor kun je nog enkel noodzakelijke dingen bekijken, maar is het niet werkbaar voor regulier gebruik. Ook kan het zijn dat alle MB’s buiten je bundel uiteindelijk gewoon in rekening worden gebracht. In dat geval kun je dus ongelimiteerd doorgaan, maar kunnen de kosten wel (snel) oplopen.
Controleer dus altijd goed welk scenario er bij jouw provider van toepassing is, en koop wanneer je bundel is verbruikt eventueel extra internet tegoed.

Dual sim
Dit staat voor een dubbele simkaart met eenzelfde simkaartnummer. Met een dual sim kun je één abonnement gebruiken op twee verschillende apparaten, bijvoorbeeld 2 telefoons, of 1 telefoon en 1 iPad. Randvoorwaarde voor het gebruik van een dual sim is wel dat er maximaal één apparaat tegelijkertijd kan aanstaan. Je kunt dus enkel gemakkelijk switchen tussen twee apparaten, maar bent niet op beide tegelijkertijd bereikbaar.

MB
Een MB staat voor megabyte en omvat 1024 kilobytes of ruim een miljoen bytes aan data. Daarmee is de MB een veelgebruikte eenheid voor data opslag, als wel het verbruik van (mobiel) internet. Kijk hier hoeveel je met een MB kunt doen.

Micro sim
Een microsim is een klein formaat simkaart, dat geschikt is voor enkele specifieke toestellen (zoals de iPhone 4S). De simkaart is met afmetingen van 15 bij 12 mm net iets kleiner dan een normale simkaart, maar heeft verder dezelfde functies.

Mobiel internet
Je kunt op verschillende manieren gebruik maken van internet op je mobiele telefoon. Thuis of op het werk maak je waarschijnlijk gebruik van wifi, zodat je kosteloos gebruik kunt maken van je bestaande internetverbinding aldaar. Onderweg kun je echter niet altijd verbinding maken met wifi, en dan kan het erg handig zijn om gebruik te maken van mobiel internet. Met mobiel internet kun je verbinding met internet maken via het mobiele netwerk. Dit kan middels GPRS (2G), 3G of 4G. Deze laatste variant is veruit het snelst en tegenwoordig erg snel in opkomst. Om gebruik te kunnen maken van mobiel internet, dient dit wel binnen je afgesloten abonnement te zijn inbegrepen.

MVNO
Een Mobile Virtual Network Operator (MVNO) is een virtuele provider. De aanbieder beschikt in dit geval niet over een eigen netwerk, maar brengt onder eigen merk mobiele diensten op de markt die gebruik maken van bestaande netwerken. In Nederland beschikken enkel KPN, T-Mobile en Vodafone over een eigen netwerk. Tele2 is hier ook mee begonnen met de bouw van haar eigen 4G netwerk. Alle andere aanbieders maken dus gebruik van het netwerk van een van de bovengenoemde providers, en zijn daarmee een virtuele provider, of MVNO.

Nano sim
De nano sim is het kleinste formaat simkaart, dat met de introductie van de iPhone 5 voor het eerst op de markt kwam. De simkaart is met afmetingen van 12,3 bij 8,8 mm nog weer net iets kleiner dan een hierboven genoemde micro simkaart. Ook deze heeft echter verder dezelfde functies.

Nummerbehoud
Iedereen die jij belangrijk vindt, zal je mobiele telefoonnummer weten. Daarom is het handig dat wanneer je overstapt van mobiel abonnement, je telefoonnummer dan mee verhuist. Dit noemen we nummerbehoud, en dit is tegenwoordig bij elke provider mogelijk, want jouw telefoonnummer is eigenlijk ook jouw eigendom. Bij het aanvragen van een nieuw abonnement kun je aangeven wat je huidige provider en telefoonnummer is. De nieuwe provider zal dan – rekeninghoudend met de contracttermijn van je bestaande abonnement – het nummer zo snel mogelijk overzetten naar het nieuwe abonnement dat je bij ze hebt afgesloten. Dit overzetten heet ook wel nummerportering.

Opzegtermijn
Indien je je huidige abonnement wenst op te zeggen, dien je rekening te houden met een opzegtermijn. Dit is de periode tussen het moment van opzeggen en de daadwerkelijk beëindiging van het abonnement door de provider. Deze termijn is veelal 1 maand, mits je contract al wel volledig is uitgediend. Als je een contract voor 1 jaar hebt afgesloten, dien je dus minimaal 1 jaar klant te blijven (of dit tussentijds af te kopen). Als deze periode (bijna) voorbij is kun je opzeggen, en zal de provider aan het einde van de opzegtermijn je abonnement stopzetten.
Ter info: indien je aan het einde van je contract niets aangeeft, zal het abonnement automatisch en stilzwijgend worden verlengd met 1 maand. Vanaf dat moment kun je dus opzeggen of overstappen met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand.

Postpaid
In tegenstelling tot de prepaid betalingsvariant, betaal je bij postpaid achteraf. Postpaid is daarmee feitelijk de betalingsvorm die hoort bij alle sim only abonnementen. Hiermee kunnen alle kosten achteraf netjes worden gefactureerd.

Prepaid
Een betaalvorm voor het gebruik van je mobiele telefoon, waarbij alle kosten vooraf dienen te worden voldaan. Bij een prepaid simkaart zet je van tevoren een bepaald bedrag aan beltegoed op je simkaart, die je vervolgens over een langere periode kunt gebruiken. Hierdoor weet je van te voren precies wat je kosten zijn, en kom je nooit voor verrassingen te staan.

Provider
Een provider is een aanbieder van mobiele telefonie diensten, zoals bellen, sms’en en internetten. Een provider heeft hiervoor een heel netwerk aan telecommasten opgericht, zodat haar klanten overal bereik hebben. Naast de reguliere providers bestaan er ook nog ‘virtuele providers’, die gebruik maken van het netwerk van een gewone provider. Als consument merk je in de praktijk overigens niets van het verschil tussen de gewone providers en de virtuele providers. Zie ook ‘MVNO‘.

Roaming
Roaming is het gebruik van mobiel internet in het buitenland. Mobiel internet buiten Nederland valt meestal buiten je standaard beltegoed/abonnement en kan erg duur zijn. Hoewel de Europese wetgeving de kosten van roaming steeds verder weet te drukken, kan (bijvoorbeeld buiten de EU) het gebruik van mobiel internet in het buitenland snel in de papieren lopen. Het is daarom verstandig om het gebruik ervan goed in de gaten te houden, en van te voren goed te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Sim only
Een sim only abonnement is een abonnement voor je mobiele telefoon waarbij je geen nieuwe telefoon ontvangt. Je krijgt bij je abonnement dus alleen een (nieuwe) simkaart, vandaar ook de naam sim only. Een sim only abonnement is veel goedkoper dan een normaal telefoon abonnement, omdat je geen nieuwe dure telefoon hoeft aan te schaffen.

Simkaart
Een simkaart is een klein plastic kaartje met daarop een chip, waarop alle gegevens staan van je mobiele aansluiting. Deze simkaart plaats je in de telefoon en dat is noodzakelijk om met je mobiele telefoon verbinding te maken met het netwerk van je provider. Er bestaan verschillende formaten simkaart, te weten de normale simkaart, de micro sim en de nano sim. Kijk hier voor ons overzicht van simkaarten per provider.

Simlock
Een simlock is een beperking op je mobiele telefoon waardoor je toestel slechts voor één provider geschikt is. Op dat moment zal een simkaart van een andere provider dus geen contact kunnen maken met het mobiele netwerk. De simlocks zijn ervoor om te zorgen dat je minimaal een jaar klant blijft bij de provider waar je het toestel hebt aangeschaft, maar na dit jaar ben je vrij om over te stappen. Lees hier hoe je na het eerste jaar je toestel eenvoudig simlockvrij kunt maken.

Verlengen
Ben je tevreden met je huidige provider? Dan kun je in plaats van een nieuw abonnement af te sluiten, ook je huidige contract verlengen. Hierdoor betaal je doorgaans geen afsluitkosten, terwijl je vaak wel kunt kiezen voor een nieuw abonnement. Diverse providers belonen bestaande klanten op deze manier.