Wanneer kan ik verlengen, en wanneer gaat de verlenging in?

Bij de meeste providers krijg je vanaf 3 maanden voor het einde van je contract de mogelijkheid om je bestaande (sim only) abonnement te verlengen. Je kunt dan een nieuw abonnement uitkiezen (al dan niet i.c.m. een toestel) bij je huidige provider. Je bent hier echter niet toe verplicht, het is ook mogelijk om geen actie te ondernemen en dan wordt je contract stilzwijgend verlengd met telkens 1 maand.

Het nieuwe abonnement – de verlenging – gaat in op het moment dat je huidige contract afloopt. Tot dat moment betaal je dus nog de prijzen van je bestaande abonnement, vanaf de betreffende datum gelden de tarieven van je nieuwe bundels. Indien je bij je abonnement ook een nieuw toestel bestelt, kan het zijn dat je deze al (ruim) voor het ingaan van je nieuwe contract ontvangt. Je kunt het toestel dan al wel gebruiken, maar let op: de oude bundels zijn nog van toepassing! Als je in het verleden dus bijvoorbeeld nog geen internetbundel bij je abonnement had, is het niet verstandig om direct met je nieuwe smartphone online te gaan. Wacht in dat geval tot je nieuwe abonnement is ingegaan.