Zorgen meer smartphones voor langere houdbaarheid tegoeden?

29 oktober 2013 door in Algemeen en Mobiel internet.

toestelleaseHet aandeel van de smartphone onder de gebruikers van mobiele telefonie in Nederland groeide in het derde kwartaal naar 72 procent. Bijna driekwart heeft dus een telefoon waarmee bellen, sms’en en internetten mogelijk is. Daarmee verandert ook de gewenste samenstelling van abonnementen. Maar hoe zit het nu met de houdbaarheid van tegoeden?

Uit een onderzoek van Telecompaper onder 20.000 Nederlandse consumenten tussen de 12 en 80 jaar blijkt dat 72 procent van de mobiele bellers een smartphone heeft. In het derde kwartaal van 2012 was dat 56 procent. Samsung domineert met een aandeel van 47 procent en zorgt er daardoor mede voor dat ook het aandeel van het Androidbesturingssysteem stijgt en uitkomt op 69 procent. Het marktaandeel van iOS steeg naar 22 procent. Ook bleek dat de gemiddelde leeftijd van de smartphonebezitters daalt en dat de meeste bezitters gebruikmaken van de netwerken van Vodafone en Hi.

Houdbaarheid

Door de mogelijkheden die de smartphones bieden, wijzigen vaak belgedrag en datagebruik. De één blijft evenveel bellen, maar de ander zal meer data gaan gebruiken door diensten als bijvoorbeeld WhatsApp en het surfen op internet via de mobiel. Providers spelen hierop in door het aanbieden van abonnementen waarbij de omvang van bel- en databundels wordt losgekoppeld of door enkel data-abonnementen aan te bieden. Punt van aandacht voor minister Kamp van Economische Zaken blijft echter de houdbaarheid van de bel-, sms- en datategoeden. Kamp pleit voor meer keuze in abonnementen die de mogelijkheid bieden tegoeden mee te nemen. ‘Wat betreft de keuzevrijheid, constateer ik dat de consument zeer veel keuze heeft als het gaat om abonnementen, zoals een grote variatie in de omvang van de bundels of een abonnement met of zonder toestel. Als hij echter in de huidige markt een abonnement wil waarbij hij zijn tegoed kan meenemen naar de volgende maand(en), blijkt die keuze zeer klein. Hierdoor kan de consument die fluctuaties in zijn gebruik ervaart, die niet met elkaar compenseren. Als een consument echt wil betalen naar verbruik, dan is prepaid bellen een optie, maar bij postpaid (abonnementen) is de keuzevrijheid voor de consument echter beperkt’, stelt Kamp in een brief aan de Tweede Kamer. Kamp wil de markt eerst zelf de mogelijkheid geven om op dit vlak in beweging te komen door de providers door middel van een brief te vragen om de consument meer keuze te bieden als het gaat om houdbaarheid van tegoeden. Als de keuze volgend jaar nog te gering is, zal Kamp dit alsnog wettelijk gaan regelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Loop jij gevaar?

De smartphone, wat kun je er niet mee? Je update je socialmediaplatformen, je stuurt WhatsApp-berichtjes of sms’jes, registreert je hardloopprestaties,...

Sluiten