Ziggo en Vodafone Nederland worden één

17 februari 2016 door in Vodafone en Ziggo.

ziggo-en-vodafoneLiberty Global, het moederbedrijf van Ziggo, en Vodafone Nederland hebben besloten om samen een joint venture te starten. Hierdoor krijgen we in Nederland er een hele grote speler bij, die zich meteen kan meten met KPN. Wat er hierdoor allemaal gebeurt, kan je in het vervolg van dit artikel lezen.

Joint venture

De geruchten van het samengaan van deze twee bedrijven, gaat al langer in de rondte. Door deze joint venture, waar beide bedrijven evenveel aandeel in zullen hebben na een betaling van 1 miljard van Vodafone aan Liberty Global, zullen beide bedrijven veel van elkaar kunnen gebruiken. Ziggo is na de overname door UPC ontzettend groot geworden voor vaste internet, tv en telefonie. Echter wil Ziggo nu ook nog graag verder groeien op het gebied van mobiele telefonie. Hiervoor kunnen ze het netwerk van Vodafone natuurlijk erg goed gebruiken. Vodafone aan de andere kant, wil groeien op de vaste aansluitingen in Nederland. Wat dat betreft passen deze bedrijven daarom goed bij elkaar.

Door het samengaan, denken de bedrijven zo’n 280 miljoen euro per jaar te besparen. Dit zijn vooral de kosten van infrastructuur, marketing en administratie. Verder is er ook nog wat onduidelijkheid over deze joint venture. Het is bijvoorbeeld niet duidelijk onder welke naam deze bedrijven door willen gaan, en of er een verlies van banen is.

Opkomst van Ziggo

Ziggo zelf bestaat nog geen tien jaar, maar is ondertussen als de grootste speler op de Nederlandse markt voor vast internet. In 2007 ontstond Ziggo na een fusie tussen @Home, Casema en Multikabel. Deze fusie ging niet helemaal zoals gepland, en klanten hadden overal last van. Zo kwamen er ruim 15.000 klachten binnen bij de Consumentenbond, wat een record betekende.

In 2014 werd duidelijk dat UPC Ziggo over zou nemen, maar dat de naam Ziggo behouden zou blijven. Het moederbedrijf achter UPC, Liberty Global, had al langere tijd veel aandelen in Ziggo (28,5 procent in 2013). Heel verassend was deze overname uiteindelijk dus ook niet te noemen. Ook deze fusie zorgde weer voor veel problemen bij de klanten, die bijvoorbeeld hun TV opnieuw moesten installeren. Bovendien verloor Ziggo in 2015 zo’n 200.000 klanten. Desalniettemin krijgen ruim 4 miljoen huishoudens in Nederland het televisiesignaal van Ziggo, en beschikken 3,1 miljoen huishoudens over het kabelinternet van Ziggo.

Ongetwijfeld zal het samengaan van Ziggo en Vodafone Nederland ook niet zonder problemen gaan. In de komende periodes zullen we hier meer van gaan zien, en laten we je dat weten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Meer winst bij minder omzet voor KPN

KPN heeft de kwartaalcijfers van afgelopen periode uitgebracht. Hieruit komt naar voren dat ze 10 procent minder omzet gedraaid hebben...

Sluiten