VodafoneZiggo verkoopt veel meer sim only

9 augustus 2017 door in Vodafone en Ziggo.

VodafoneZiggo Q2 2017Nadat alle providers hun kwartaalcijfers hebben gepubliceerd bleef het stil rond VodafoneZiggo tot afgelopen dinsdag. De nieuwe onderneming rapporteerde deze week de cijfers over het tweede kwartaal van 2017. VodafoneZiggo maakt minder omzet en de winst is stabiel. De onderneming verkocht afgelopen kwartaal opvallend veel sim only abonnementen.

Met het ontstaan van de joint venture VodafoneZiggo is er een geheel nieuwe speler in de Nederlandse markt. VodafoneZiggo maakt volgens CEO Jeroen Hoencamp goede operationele vooruitgang. Het samenvoegen van beide partijen loopt op schema en hij vertrouwt erop dat ze de doelstellingen voor 2017 gaan halen. Het nieuwe bedrijf is desondanks wel gekrompen afgelopen kwartaal met 9.500 klanten.

VodafoneZiggo Financieel

De omzet van de joint venture nam in het tweede kwartaal van 2017 af naar 997 miljoen euro. In vergelijking tot de oude situatie van vorig jaar is dat 3,4 % minder. Volgens de provider zorgde Roam Like at Home voor een vermindering in omzet van 8 miljoen euro. De nieuwe roaming regels in de EU kostte VodafoneZiggo in de zakelijke markt 5 miljoen euro aan omzet. In de consumentenmarkt behaalde de provider daardoor 3 miljoen euro minder omzet. De winst van de nieuwe provider is 46 miljoen euro en blijft vrijwel gelijk aan het eerste kwartaal van 2017.

VodafoneZiggo investeerde afgelopen kwartaal minder in het 4G netwerk dan vorig jaar.

Minder klanten

In totaal kromp het aantal klanten van de nieuwe joint venture. De oorzaak is een grote daling op de televisiemarkt. Er zijn 24.000 minder TV abonnementen dan vorig kwartaal. Aan de andere kant groeide het aantal klanten die internet afnamen bij ZiggoVodafone met 8.600. Het aantal telefonie abonnees groeide licht met 5.900. Beide stijgingen konden de fikse daling in TV abonnees niet goed maken. Vorig kwartaal meldde VodafoneZiggo ook een dalend in het totale klantenbestand. In dat kwartaal was de daling ook aan het aantal televisie abonnees te wijten.

20% van alle internet klanten maakt ook gebruik van de aantrekkelijke Non Stop Extra’s van de provider.

Binnen het aantal nieuwe klanten zien VodafoneZiggo een verschuiving naar sim only abonnementen. In reactie op de nieuwe wetgeving en mogelijke BKR registratie merkt de provider dat meer mensen kiezen voor een sim only abonnement. Het is voor de provider niet duidelijk of dit een tijdelijke trend is of permanent. Het mobiele data gebruik groeit 80% in vergelijking tot vorig jaar. Afgelopen kwartaal gebruikte mobiele abonnees gemiddeld 1,7 GB per maand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
T-Mobile heeft een best kwartaal en beste netwerk

In het eerste kwartaal werd het netwerk van T-Mobile uitgeroepen tot beste getest. Vandaag zien we dat de provider ook...

Sluiten