Vodafone maakt bellen via 4G en wifi mogelijk

8 maart 2016 door in Vodafone.

VodafoneHet zal dit jaar mogelijk worden om bij Vodafone te bellen via het 4G netwerk en wifi. Op een eigen evenement heeft Vodafone dit bekend gemaakt. Op deze manier moet het aantal onderbroken telefoontjes vanwege een slechter bereik binnenshuis verminderd worden. Vodafone beweert dat meer dan een kwart van de Nederlanders last heeft van connectiviteitsproblemen in huis. Momenteel lopen de telefoontjes nog over de 2G verbinding, die binnenshuis over het algemeen een minder goed bereik heeft dan 4G of wifi.

Andere providers

Niet alleen Vodafone wil gebruik gaan maken van de VoLTE techniek, ook KPN en T-Mobile hebben al aangekondigd dat zij bellen via 4G zullen gaan ondersteunen. Heel veel details zijn daar nog niet over bekend, behalve dat beide providers dit ook in 2016 willen introduceren. KPN heeft bovendien ook al gemeld dat ze aankomend jaar willen beginnen met het bellen over het wifi netwerk.

Vodafone zal in het najaar van 2016 zowel bellen over het 4G netwerk als over het wifi netwerk introduceren. Een exacte datum is hierbij nog niet gegeven. Voor de zakelijke klanten geldt dit echter nog niet, de plannen daarvoor zijn voor 2017 gemaakt.

Bellen uit databundel?

Maar verbruik ik hier dan meer data door, horen we je denken. Als je aan het bellen bent over de 4G verbinding, dan worden enkel de belminuten verbruikt en dus niks van je databundel. Verder zegt Vodafone dat het geen probleem zal zijn om te switchen van 3G naar 4G tijdens het bellen.

Overigens zal dit niet op alle telefoons mogelijk zijn. Zo moeten de telefoons ondersteuning bieden voor VoLTE en wifi-bellen. De meeste telefoons van het afgelopen jaar ondersteunen dit wel, maar er komt ook nog een extra certificering bij. De telefoons zullen namelijk een speciaal certificaat nodig hebben om dit op het Vodafone netwerk te kunnen gebruiken. Tegen de tijd dat Vodafone klaar is om dit te introduceren in Nederland, zal het ongetwijfeld ook bekend zijn met welke telefoons dat kan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
T-Mobile heeft meer klanten met abonnement

In de tweede helft van 2015 heeft T-Mobile het klantenbestand van klanten met een abonnement zien groeien. Helaas moest het...

Sluiten