Vodafone: internet uit voor klanten zonder databundel

14 mei 2013 door in Mobiel internet en Vodafone.

VodafoneOnverwachte kosten voorkomen staat dit jaar hoog op de prioriteitenlijst van Vodafone. Harry Odenhoven, directeur Commercial Operations, kondigde deze week nieuwe maatregelen aan, bijvoorbeeld het uitzetten van internet om ongemerkt mobiel internetgebruik te voorkomen.

Veel van de onverwachte en vaak hoge kosten worden veroorzaakt doordat de consumenten zich er niet bewust van zijn dat hun telefoon data verbruikt, bijvoorbeeld als zij van een regulier toestel overstappen naar een smartphone waarbij het data-abonnement nog niet meteen ingaat. Als de huidige simkaart wordt gebruikt kan dat tot hoge kosten leiden.

SMS

Alle Vodafoneklanten met een abonnement zonder databundel krijgen een sms waarin ze worden gewezen op alternatieven voor goedkoper mobiel internet. Bij veel van deze klanten gaat Vodafone het internet stopzetten. Ook bij klanten zonder databundel die de afgelopen drie maanden geen gebruik maakten van mobiel internet of meer dan 51 euro aan kosten hadden wordt internet stopgezet. Uiteraard is het aan de klant om daarmee akkoord te gaan. Men kan de blokkade eenvoudig opheffen of een databundel aanschaffen.

Nieuwe klanten

Vodafone heeft met Scherp Small voor nieuwe klanten nog één abonnement zonder databundel. Op die variant staat internet standaard uit. Alle overige abonnementen hebben databundels, waardoor datagebruik buiten de belbundel, en dus onverwacht hoge kosten, voor nieuwe klanten tot het verleden behoort.

Overzicht

Extra waarschuwing in het buitenland

Dit bericht wordt verstuurd wanneer iemand meer dan 100 euro data verbruikt binnen een korte periode.

Klanten actief benaderen bij 500 euro aan datakosten

Actief klanten in zowel Nederland als in het buitenland benaderen wanneer ze meer dan 500 euro aan data verbruiken.

Extra voorlichting in alle verkoopkanalen

Voorlichting in alle verkoopkanalen verbeteren op drie belangrijke momenten: wanneer de klant een abonnement of databundel aanschaft, wanneer het gebruik van mobiel internet start en wanneer iemand het einde van de databundel nadert.

Automatische blokkade dataverbruik boven de 50 euro (ex BTW) in het buitenland.

Vodafoneklanten betalen nooit meer dan vijftig euro exclusief BTW aan datakosten voor gebruik in het buitenland, behalve wanneer ze expliciet aangeven hier geen behoefte aan te hebben. Klanten kunnen de blokkade zelf ongedaan te maken anders doet Vodafone dit automatisch bij aanvang van de nieuwe maand.

Datalimiet aanpassen via de MyVodafone App
Mochten klanten toch meer verbruiken dan ze verwachten, dan wordt het makkelijker hun limiet aan te passen. Dat kan nu via MyVodafone, op internet, maar vanaf eind mei zal dit ook mogelijk zijn via de My Vodafone App. Daar kunnen klanten dan ook hun data roaming blokkade aan- en uitzetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Nieuwe modulaire abonnementen bij T-Mobile

Vandaag heeft T-Mobile een compleet vernieuwde lijn met sim only abonnementen geïntroducteerd. Uitgangspunt van deze nieuwe abonnementen is om de...

Sluiten