Vodafone gaat billshocks voorkomen

7 februari 2013 door in Mobiel internet en Vodafone.

Bill shock!Met smartphones kun je bellen, maar ook filmpjes kijken, mailtjes sturen, je social media-platformen bijwerken en online spelletjes spelen. Zolang zich dat afspeelt binnen je databundel is dat geen probleem, maar gaat het je bundel te boven dan lopen ook de kosten snel op. En dat kan natuurlijk wel voor problemen zorgen zoals op 2 februari te zien was in Kassa. Vodafone gaat extra maatregelen nemen om buitensporige facturen te voorkomen.

Om verrassingen na verblijf in het buitenland te voorkomen verplichtte de Europese Commissie providers al om hun klanten actief te waarschuwen bij het naderen van hun datalimiet en ze automatisch af te sluiten bij een bedrag van € 60,50. In Nederland geldt die verplichting echter niet, waardoor een ‘billshock‘ niet ondenkbaar is. Het is dan moeilijk om boven water te krijgen waardoor het hoge factuurbedrag wordt veroorzaakt, omdat inzage in het dataverbruik niet mogelijk is in verband met de privacy-wetgeving.

Maatregelen

Mede naar aanleiding van de Kassa-aandacht kondigde Harry Odenhoven, directeur Klantenservice van Vodafone maatregelen aan. De provider gaat klanten in Nederland en het buitenland actief bellen als datakosten boven de 500 euro komen. Naast het standaard sms-bericht komt er een extra sms-service als iemand in het buitenland in korte tijd voor meer dan 100 euro data verbruikt. Een derde maatregel is een verbetering van de voorlichting bij aanschaf van een databundel of abonnement, bij de start van het gebruik van mobiel internet en bij het naderen van het einde van de databundel. Onverminderd blijft het Vodafone-beleid dat het de klant zelf is die kiest hoeveel data hij of zij verbruikt.

Controle

Vodafone heeft ook een pagina ingericht om negatieve ervaringen met dataverbruik te melden. Zij doen daar de toezegging de klacht grondig te onderzoeken. De provider geeft ook het advies gebruik te maken van data-controlerende apps, ook KPN en T-Mobile bieden soortgelijke apps aan.

Wat is de hoogste factuur die jij ooit hebt ontvangen?

Eén reactie op “Vodafone gaat billshocks voorkomen”

  1. Ruud Kok zegt:

    Goede stap van Vodafone! Ik liep afgelopen zomer na 2 dagen in de Oekraïne – op een toch al niet zo prettig EK – aan tegen een factuur van 160 euro. Voor mijn gevoel niet bijster veel online geweest (wel een paar foto’tjes op Facebook), maar daar dacht Vodafone toen nog anders over.. Oeps!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
‘Mobiele’ privacy

Met het gebruik van smartphones lijkt ook onze privacy door het gebruik van diverse apps letterlijk steeds mobieler te worden....

Sluiten