Vodafone en KPN zien omzet dalen

30 juli 2014 door in KPN en Vodafone.

Vodafone KPNKPN en Vodafone hebben flink in moeten leveren op de omzet. Mede door de stijgende concurrentie, lagere tarieven en hogere kosten is bij beide providers de omzet slechter uitgevallen dan vorig jaar. Dat maken de organisaties bekend bij de presentaties van hun jaarcijfers.

Vodafone
Vooral telecomprovider Vodafone heeft wereldwijd en in Europa last van toegenomen concurrentie. De omzet van Vodafone Nederland kwam in het tweede kwartaal van dit jaar uit op 430,9 miljoen euro. Dat is 4 procent lager dan de omzet in het tweede kwartaal van 2013.

Ook het aantal klanten liep in de maanden april, mei en juni flink terug tot 5,234 miljoen, een daling van 1,5 procent ten opzichte van vorig kalenderjaar. Die daling kwam voornamelijk door de afname van het aantal prepaidklanten met maar liefst 15,2 procent. Het aantal abonnementhouders, dat met 4,8 procent steeg, kon die daling niet compenseren. De omzet per klant van de Nederlandse tak van Vodafone daalde ook, met 1,9 procent naar 25,20 euro.

Vodafone kwartaalcijfers 2014

KPN
De omzet van KPN daalde eveneens, met 7 procent tot zo’n 2 miljard euro. Toch viel de nettowinst van de telecomprovider aanzienlijk hoger uit. Door een ruimschootse verdubbeling kwam die in het tweede kwartaal uit op 349 miljoen euro. De stijging is vooral te danken aan een financiële meevaller, die veroorzaakt werd door een wijziging in het pensioenstelsel die 451 miljoen euro opleverde.

KPN gaf bij de presentatie van de cijfers aan dat de reorganisatie bij de zakelijke tak van het concern wordt opgevoerd. Dat zal betekenen dat er dit jaar nog eens 4000 tot 5000 banen zullen verdwijnen. Eerder waren er al zo’n 150 banen verdwenen.

Het gaat wel goed met het aantal mobiele abonnees bij KPN. Dat aantal steeg met maar liefst 53.000 consumenten en 16.000 zakelijke klanten. Toch daalde de omzet uit mobiele telefonie met 9 procent, en ook de brutowinst viel tegen. KPN wijt die tegenvaller onder meer aan de beëindiging van de zogenaamde ‘toestel-lease’, en hogere kosten om nieuwe klanten aan te trekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Mobiele providers verdienen flink meer aan mobiel internet

Nederlandse telecomproviders verdienen steeds meer uit het gebruik van mobiel internet. Dat blijkt uit cijfers die de marktautoriteit ACM publiceerde....

Sluiten