Tip: kijk of jouw abonnement nog ‘past’

16 november 2013 door in Algemeen en Mobiel internet.

ConsuWijzerConsuWijzer, het informatieloket voor consumenten van de overheid, startte deze week de campagne ‘Niets doen kost je poen’. Een campagne die ons oproept eens een avondje te besteden aan het bekijken van alle contracten die we hebben, om te voorkomen dat we onnodig lang vastzitten aan een contract dat niet meer voldoet of onnodig duur is. En dat zijn er vaak meer dan we denken, bijvoorbeeld voor energie, verzekeringen en hypotheken maar ook voor mobiele telefonie. Door middel van een stappenplan Vergelijken mobiele abonnementen kun je kijken of jouw abonnement nog wel past bij je belgedrag of datagebruik. Zo met de feestdagen in het vooruitzicht is een leuke besparing misschien best welkom.

ConsuWijzer geeft aan dat 50 tot 60 procent van de consumenten kiest voor een mobiel abonnement inclusief een nieuwe telefoon. Consumenten die na afloop van zo’n contract niets doen, blijven maandelijks betalen voor het mobieltje terwijl zij ook voor de goedkopere optie sim only kunnen kiezen. Doordat steeds meer mensen een smartphone hebben stijgt vaak het dataverbruik, waardoor een abonnement met een (te) kleine databundel voor extra kosten zorgt door internetten buiten de bundel. Dat zijn twee goede redenen om een abonnement aan te passen of om eventueel over te stappen naar een andere provider. Volgens ConsuWijzer onderschatten veel consumenten het bedrag dat ze kunnen besparen door over te stappen en zij zien op tegen de administratie en de mogelijke problemen die rond overstappen ontstaan.

Vergelijken

Maar waar moet je op letten bij zo’n contractcheck? Op de site van ConsuWijzer staat een stappenplan waarmee je op basis van je huidige contract en de laatste vier telefoonrekeningen inzicht krijgt in je verbruik, de voorwaarden van je huidige contract, zoals, niet onbelangrijk als je eventueel over wilt stappen, de opzegtermijn. Door het plan wordt je gedwongen goed naar alles te kijken, van de prijs per maand van het huidig verbruik, kosten voor bellen, sms’en en internetten binnen en buiten de bundel, tot het gebruik van mobiele diensten binnen en buiten de Europese Unie en het feit of je niet gebruikte tegoeden mee kunt nemen naar de volgende maand. Na het invullen weet je op welke kenmerken je abonnementen wilt vergelijken. Je kunt kijken op de website van verschillende aanbieders en/of gebruik maken van vergelijkingssites.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
T-Mobile speelt in op verwachte vraag: databundel 10 GB

Aanstaande maandag activeert T-Mobile het 4G-netwerk in een deel van Nederland. Vooruitlopend op de verwachting dat 4G-klanten meer data gaan...

Sluiten