Sociale apps bijna fataal voor telecomproviders

27 oktober 2014 door in Algemeen.

http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photo-social-media-apps-image25186955Het is natuurlijk een gouden uitvinding, dat WhatsApp. Of de apps van Facebook, Twitter en Skype.  Maar het viel natuurlijk te verwachten: onder deze apps lijden telecomproviders. Uit onderzoek van Juniper Research blijkt dat er het laatste jaar 14 miljard verloren is gegaan onder providers wereldwijd door het massale gebruik van deze zogenoemde OTT-apps (Over The Top).

Dit jaar ligt dat verlies aan omzet 26 procent hoger dan vorig jaar. Volgens Juniper Research komt dat door verandering van gedrag onder consumenten.

Bellen en sms’en is oud

Providers hebben lang vastgehouden aan de ‘traditionele’ communicatiemanier van bellen en sms’en. Er is een tijd geweest dat ze veel geld verdienden aan ons sms-gedrag (ja, echt!). Volgens Juniper Research is de omzet van providers wat betreft bellen en sms’en in vijf jaar tijd zelfs gedaald met 60 procent.

Om het omzetverlies in bellen en sms’en op te vangen, proberen providers het verlies te compenseren door meer in te zetten op datadiensten. Dat is niet heel makkelijk. Het rapport zegt dat het verbruik van mobiele data alleen maar toeneemt en dat die kosten zelfs meer dan zullen verdrievoudigen in de komende drie jaar. Providers zullen dus op zoek moeten gaan naar nieuwe vormen van inkomsten.

Kansen

Volgens Juniper Research zijn er echt nog wel kansen voor providers. Zo oppert het onderzoeksbureau dat er potentieel ligt in de nieuwe M2M-communicatie (Machine-to-Machine) wat mobiel betalen mogelijk maakt. Steeds meer smartphones worden geschikt voor mobiel betalen.

In een persbericht van het Juniper Research zegt Dr Windsor Holden dat “operatoren in het domein van mobiel betalen nog flink meer omzetstijging kunnen realiseren door zich te richten op een volledige dienstverlening in plaats van alleen connectiviteit”.

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Dalende groei aantal Tele2-klanten

Tele2 blijft groeien: het laatste kwartaal zijn er 26.000 nieuwe klanten bijgekomen. Toch moet het 4G-netwerk van Tele2 moet er...

Sluiten