T-Mobile verliest 141.000 klanten in tweede kwartaal

6 augustus 2015 door in T-Mobile.

t-mobileDe tweede kwartaalcijfers van T-Mobile Nederland tonen wederom een daling van het klantenbestand. De provider raakte in het tweede kwartaal van 2015 maar liefst 141.000 klanten kwijt. Intussen zien we niet echt een teruggang van het totaal aantal klanten op de telecommarkt. Dus, waar zijn de klanten van T-Mobile naartoe?

Daling
Begin 2013 telde de provider nog 4,6 miljoen klanten in Nederland. De laatste cijfers tonen steeds meer daling. Op dit moment heeft de Nederlandse tak van T-Mobile 3,69 miljoen klanten. Daarvan hebben 2,75 miljoen mensen een contract (85.000 minder) en is de overige 938.000 prepaidklant (56.000 minder).

Het moederbedrijf van T-Mobile, Deutsche Telekom, geeft geen verklaring over de terugloop van het aantal klanten. Er zijn een aantal oorzaken toe te wijzen. Wellicht komt het door de trage 4G-uitrol. Waar KPN en Vodafone allang landelijke dekking bieden, hoopt T-Mobile pas in oktober een landelijk dekkend 4G-netwerk te bieden.

Of denk bijvoorbeeld aan de verzelfstandiging van dochterproviders Simpel en Bliep, wat T-Mobile 310.000 klanten kostte. Maar waarom lopen er nu ook steeds meer abonnees weg? Waarschijnlijk door toenemende concurrentie. Dus T-Mobile zal aan de bak moeten om haar klanten te behouden en heeft dan ook al maatregelen genomen. Denk bijvoorbeeld aan kortingen voor de verlengende klant of extra korting als je een toestel bij je abonnement neemt.

Geld per klant
Per verlengende klant geeft T-Mobile nu gemiddeld 126 euro uit. Vorig jaar lag dat aantal een stuk lager, namelijk op 83 euro. Ook voor nieuwe klanten trekt T-Mobile haar portemonnee: nu gemiddeld 162 euro per nieuwe klant. Vorig jaar lag dat aantal een stuk hoger, namelijk op 231 euro.

De omzet per klant per maand (ARPU) staat op 23 euro, nog hetzelfde als een jaar terug. Voor klanten met een abonnement betaalt de provider 29 euro, voor prepaidklanten 5 euro. Ook steeg het gemiddelde aantal belminuten per klant: deze ligt nu op 168, tegenover 140 een jaar geleden. Ook steeg het dataverkeer met 60 procent op jaarbasis.

Cijfers
Wel zag T-Mobile de totale omzet met 4,5 procent dalen naar 362 miljoen euro. Een jaar terug lag dat aantal nog op 379 miljoen euro. Vergeleken met het voorgaande kwartaal is er wel een stijging qua omzet zichtbaar. Dat komt volgens de provider dankzij extra investeringen in de markt voor consumenten en zakelijke gebruikers.

Het bedrijfsresultaat kwam in het tweede kwartaal uit op 124 miljoen. Dat is 17,3 procent lager ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Wil Apple een eigen provider starten?

Het gonst van de geruchten de laatste dagen: Apple zou een eigen virtuele provider willen starten. Dat schreef BusinessInsider afgelopen...

Sluiten