T-Mobile: minder inkomsten, stijging ARPU

26 februari 2015 door in Acties en T-Mobile.

t-mobileHet afgelopen jaar is de omzet van T-Mobile Nederland met bijna zeven procent gedaald tot 1,55 miljard euro. De oorzaak daarvan legt de provider bij de tendens in de sector en het feit dat klanten door persoonlijkere bundels steeds minder hun bundel overschrijden. De EBITDA is met 27,3 procent gegroeid naar 630 miljoen euro en de ARPU steeg naar 24 euro. Dat heeft T-Mobile naar eigen zeggen te denken aan haar sterk aangehouden focuspunten.

Dalende omzet
In totaal kwam de omzet van 2014 neer op 1,55 miljard euro, een vermindering van 6,9 procent ten opzichte van 2013. T-Mobile zegt dat dat in lijn is met de tendens binnen de sector, algehele prijsdalingen en minder bundeloverschrijdingen.

CEO Mark Klein: “We hebben we de dalende inkomsten in 2014 weten te compenseren door strenge kostenbeheersing, wat tot een stijging van onze EBITDA heeft geleid.” In het vierde kwartaal van 2014 was de omzet 403 miljoen euro, een vermindering van 11 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2013.

Groei EBITDA en ARPU
Het EBITDA (bedrijfsresultaat) is een graadmeter voor de brutowinst en deze kwam met een groei van 27,3 procent uit op 630 miljoen euro. Volgens T-Mobile is dat het gevolg van een kostenbesparing. Ook werden er meer inkomsten uit data gehaald.  De ARPU (average revenue per user) toont hoeveel de provider gemiddeld per klant in de maand verdient. Deze lag in 2014 op 24 euro, een stijging van 4,3 procent.

Dat is volgens het bedrijf te danken aan de aanhoudende sterke focus op mobiel internet, het aanbieden van een sterk kwaliteitsnetwerk en flexibele, aantrekkelijke dataproposities. Het is gelukt om hoogwaardige, datagedreven klanten aan te trekken en te behouden.

De nieuwe abonnementsstructuren bij de provider zorgen ervoor dat klanten hun bundel grotendeels zelf op hun gebruik kunnen afstemmen, want het gebruik van belminuten en data verschilt natuurlijk per klant. Ook kun je dit per maand omhoog of omlaag halen. Leuk en goed voor de klant, zegt een T-Mobile-woordvoerder. “Maar het leidt wel tot minder inkomsten.”

Dataverbruik
Er werden meer inkomsten uit data gehaald omdat de klanten bij elkaar 128 procent meer data verbruikten dan in het jaar ervoor. Daardoor kwamen 6 procent meer inkomsten uit non-voice. Een miljoen klanten hebben nu toegang tot het 4G-netwerk van T-Mobile. De uitrol daarvan moet eind 2015 klaar zijn. CEO Mark Klein zegt dat uit de cijfers van 2014 blijkt dat de keuze voor het beste netwerk en aantrekkelijke, flexibele 4G-databundels de klanten aanspreekt.

In 2014 verloor T-Mobile zo’n 260.000 prepaid-klanten en 281.000 abonnees. Dat komt volgens de CEO met name door de verzelfstandiging van Simpel en de verminderde focus op prepaid. In totaal bleven er 3,9 miljoen klanten over aan het einde van 2014. Ook is T-Mobile gestopt met MTV Mobile, waarna Ben overblijft. En de verwachtingen van Ben met zijn trouwe klantenbestand liggen hoog dit jaar: “Door zijn aanbod van ‘no-nonsense’ mobiele telefonie, mobiel internet, een geweldige netwerkervaring en betrouwbare diensten tegen een concurrerende prijs biedt het merk uitstekende perspectieven in dit zeer competitieve segment.”

4G-netwerk
De uitrol van T-Mobile’s 4G-netwerk verloopt “volgens plan”, zegt de CEO. Ruim een miljoen klanten heeft nu toegang tot het netwerk. “Zodra het netwerk landelijke dekking heeft, zal dat aantal rap stijgen.” Het compleet nieuwe netwerk wordt gebouwd op basis van de nieuwste technologie en uitstekende frequenties, met vijfduizend antennes. Uit analyses van ookla blijkt dat de netwerksnelheid van T-Mobile in het dekkingsgebied gemiddeld het hoogst is voor downloaden, uploaden en ping.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Verdubbeldagen bij Simpel: meer voor minder

Als je nu een abonnementje bij Simpel afsluit, weet je zeker dat je goed in de prijs zit. De komende...

Sluiten