Abonnees T-Mobile verbruiken veel meer data

11 augustus 2016 door in T-Mobile.

Q2 cijfersAls laatste van de grote vier presenteert ook T-Mobile zijn prestaties over het tweede kwartaal van dit jaar. De dochter van Deutsche Telekom heeft 11,9% minder omzet behaald dan in het tweede kwartaal van 2015, 319 miljoen euro. De EBITDA groeide echter wel vergelijking tot 2015 met 16% naar 102 miljoen euro.

Deutsche Telekom

Het moederbedrijf van T-Mobile, Deutsche Telekom, heeft een uitstekend kwartaal gehad voor wat betreft haar klantenbestand. Het bedrijf zag het totaal aantal abonnees toenemen in de grootste markten van het bedrijf, Amerika en thuis land Duitsland. Deutsche Telekom zag in Amerika zijn klantenbestand zelfs met 8,5% toenemen tot 67,4 miljoen. De omzet steeg met 2,2% in vergelijking tot 2015 naar 17,8 miljard euro. Het resultaat kwam op 621 miljoen euro, een 12,8 % daling vergeleken met vorig jaar.

T-Mobile Nederland Q2 2016

In Nederland behaalde T-Mobile een omzet van circa 319 miljoen euro. In vergelijking tot 2015 een daling van 11,9%. Het bedrijf zag de EBITDA ten opzichte van 2015 met 16% stijgen. De EBITDA van Q2 2016 is 102 miljoen euro.

Terwijl de klantengroei in Amerika procentueel bijna in twee cijfers eindigt, blijft het totaal aantal klanten in Nederland gelijk. T-Mobile Nederland heeft ook in Q2, 3,67 miljoen klanten. Daarvan is een groot deel postprepaid abonnee, 2,86 miljoen. Dat is een stijging ten opzichte van 2015 van 102.000 abonnees. Zowel in de consumenten markt, zakelijke markt maar ook budget markt groeit het aantal postpaid abonnees. De dalende trend van prepaid klanten zagen we al tijdens de presentatie van de Q1 cijfers.

Nieuwe strategie: Mobile First

In mei van dit jaar heeft T-Mobile zijn nieuwe strategie al gepresenteerd: Mobile First. Hiermee wil de onderneming anticiperen op de mobiele digitalisering in onze samenleving. De digitalisering betekent ook dat het bedrijf veel meer dataverbruik verwacht voor de komende jaren.

T-Mobile klanten verbruiken in Q2 2016 circa 58% meer data in vergelijking met 2015. Daarmee wordt de stijgende trend in dataverbruik wederom bevestigd. Dat is natuurlijk niet vreemd en T-Mobile heeft dit ook gestimuleerd vanuit zijn nieuwe visie en nieuwe abonnementsvormen. Het weggeven van 8 GB aan zijn XL-internetbundel abonnees zal bijvoorbeeld fors hebben bijgedragen aan het stijgende dataverbruik. Samen met de stijging in dataverbruik merkt de provider ook een verandering in omzet. Het percentage aan ‘non-voice omzet’ stijgt van 58% naar 62%. De non-voice omzet bestaat uit de omzet uit mobiel internet en SMS diensten.

T-Mobile CEO over de Q2 2016 cijfers

Mark Klein, de CEO van T-Mobile, geeft aan zeer tevreden te zijn. Vooral de aanhoudende groei in postpaid klanten stemt hem positief. De groei is in zijn mening het resultaat van verscherpte focus en de verbeterde service, netwerkperceptie en ook het aanbieden van proposities die meer gericht zijn op klanten. Steeds meer mensen vonden ook de budget proposities van T-Mobile via BEN.

Klein merkt op dat het EBITDA nog achter ligt ten opzichten van 2015. Maar hij meent dat T-Mobile een stijgende EBITDA kan realiseren in 2016 dankzij focus op het groeiende postpaid-klantenbestand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
KPN biedt 1-jarig abonnement alleen nog als sim only aan

KPN geeft geen smartphone meer wanneer je slechts een eenjarig abonnement afsluit bij de provider. De provider heeft er namelijk...

Sluiten