Smartphone verandert betaal- en winkelgedrag

27 april 2014 door in Mobiel internet.

toestelleaseDe smartphone is tegenwoordig net zo functioneel als een Zwitsers zakmes. Bellen, tekstberichten sturen en foto’s maken zijn basisfuncties. Maar door de ontelbare apps die inmiddels beschikbaar zijn kunnen we steeds meer met onze mobiele telefoon. En dat heeft gevolgen voor ons winkel- en betaalgedrag. Het aantal mobiele betalingen neemt een vlucht en de smartphone blijkt ook een belangrijke factor bij het digitaal én fysiek winkelen.

Adyen Payment Services biedt betaaloplossingen via internet en verzorgt dit voor onder anderen Vodafone, KLM en GroupOn. Uit cijfers van het bedrijf over het eerste kwartaal van 2014 blijkt dat twintig procent van de digitale betalingen voor fysieke producten en diensten via smartphone of tablet worden gedaan. Vorig jaar was dat nog maar tien procent. Mobiele aankopen worden in 46 procent van de gevallen met een tablet gedaan, maar de meeste digitale aankopen (54 procent) verlopen via een smartphone. Zo’n 31 procent van de aankopen wordt gedaan via de iPhone en 22,5 procent met een Androidtoestel. Windows Phone en BlackBerry spelen met respectievelijk 0,6 en 0,1 procent nauwelijks een rol. Volgens Adyen is toename van mobiele betalingen een positieve ontwikkeling voor traditionele winkeliers. Consumenten kunnen op digitale wijze bestellen om het later in de winkel op te halen. Op die manier kunnen de winkeliers weer mensen naar hun winkels krijgen en de concurrentie aangaan met de webwinkels.

Winkelgedrag

Die ontwikkeling blijkt ook uit een onderzoek dat marketing- en technologiebureau DigitasLBi deed in België. Dit onderzoek laat zien dat winkeliers zich meer bewust moeten worden van het veranderende winkelgedrag van de consumenten door de invloed van smartphones en tablets. Veel Belgen gaven aan dat hun koopgedrag is veranderd door het gebruik van hun telefoon en ik vermoed dat dat voor Nederlanders niet veel anders zal zijn. Via de smartphone zoek je immers heel makkelijk even de locatie en openingstijden van een winkel op. Maar ook het online prijzen vergelijken als je in de winkel bent kan er voor zorgen dat je toch naar een ander winkel gaat om uiteindelijk je aankoop te doen. En wat te denken van de invloed van de diverse sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Van de Belgische gebruikers geeft 44 procent aan deze netwerken hun koopgedrag heeft veranderd. Een voorbeeld is dat zij meer kopen van merken die ze via de sociale netwerken volgen. Een advies uit het genoemde onderzoek is dan ook dat winkeliers social media in moeten zetten om mensen weer naar de fysieke winkel te krijgen.

Heeft de smartphone ook invloed op jouw winkel- en betaalgedrag? Ga jij nog wel eens naar een winkel of bestel en betaal je alles vanuit de luie stoel via de digitale snelweg?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Ziggo Mobiel succesvolle nieuwkomer

Kabelbedrijf Ziggo startte in september 2013 als aanbieder van mobiele telefonie. Ziggo bouwde daarvoor geen eigen netwerk, maar maakt gebruik...

Sluiten