Robin Mobile benoemt misstanden mobiele telefonie

21 april 2014 door in Mobiel internet en Robin Mobile.

Robin MobileRobin Mobile startte vorig jaar juni als protestprovider met het aanbieden van onbeperkt bellen, sms’en en mobiel internet binnen Nederland én het streven om tot  een transparantere telecommarkt te komen. Inmiddels zijn er wel lichte verschuivingen waar te nemen op de markt, maar van een revolutie is nog geen sprake. Misschien volgt die nu. Vorige week zette Wilfred Rottier van Robin Mobile de misstanden in de telecomsector op een rij in een persbericht op Emerce.

“Mobiele telefonie is inmiddels bijna net zo’n basisbehoefte als water uit de kraan”, stelt Rottier in zijn artikel. Voor hem in ieder geval reden genoeg om zijn zes grootste ergernissen op een rij te zetten.

1. Buiten de bundel gaan

Rottier ergert zich een de exorbitant hoge tarieven die providers in rekening brengen als gebruikers meer verbruiken dan de bundels toestaan. Het netwerk is er waardoor bundels niet meer nodig zijn. En misbruik kan afdoende worden aangepakt met de mogelijkheden die de Telecomwet biedt.

2. Onbruikbare snelheden

Rottier geeft aan dat de bescherming die providers bieden met het terugschroeven van de internetsnelheid bij het overschrijden van de bundel niets voorstelt. “Met een 64kbps-verbinding kun je tegenwoordig vrijwel niets meer en dat maakt het zogenaamd beschermen van de consument een wassen neus. Tot 2010 was het mogelijk om bij alle mobiele providers onbeperkt internet te krijgen. Waarom hebben ze dit teruggedraaid? Het antwoord daarop is vrij eenvoudig; het dichten van het lek in hun business model omdat de inkomsten van belminuten en SMS drastisch teruglopen”, aldus Rottier. In november 2013 ging Robin Mobiel drie abonnemtsvarianten aanbieden. In januari van dit jaar kregen de twee duurste toch ook limieten. Om fraude te voorkomen verklaarde de protestprovider.

3. Opzegtermijn van drie maanden

Sinds 2011 is het wettelijk bepaald dat het stilzwijgend verlengen van langlopende contracten en abonnementen niet meer mag. Dit geldt echter alleen voor consumenten en niet voor bedrijven. Dat heeft voor zakelijke gebruikers van mobiele telefonie de consequentie dat ze ook bij ontevredenheid nog drie maanden vastzitten aan een aanbieder.

4. Contracten

Rottier pleit voor het afschaffen van langlopende contracten zodat klanten optimale keuzevrijheid hebben.

5. Ondoorzichtige abonnementen

Hoewel er diverse hulpmiddelen bestaan, denkt Rottier dat veel mensen hun toekomstige verbruik maar moeilijk in kunnen schatten. Daarnaast is hij van mening dat je voor het zoeken naar het juiste abonnement een rekenknobbel nodig hebt. Hij wijst dan ook nogmaals op de bundels, die er voor zorgen dat het meestal geld kost. Minder dan de bundel gebruiken betekent dat tegoed waarvoor is betaald aan het einde van de maand verdwijnt. Het overschrijden van de bundel zorgt ervoor dat er fors bijbetaald moet worden. Rottier: “Waar is de transparantie en vrijheid waar je als klant anno 2014 recht op hebt?”

6. Beroerde service en slechte dekking

Slechte netwerkdekking is volgens Rottier één van de grootste irritatiebronnen van consumenten. Willen ze daarover klagen, dan treffen ze volgens hem vaak een dramatisch slechte klantenservice die ook nog eens geen oplossing biedt. Rottier noemt het per direct opzeggen van een contract als er niet de service en dienstverlening worden geboden waarvoor wordt betaald en het inbouwen van een wettelijke kwaliteitsgarantie in de Telecomwet als mogelijke oplossingen.

Wat vind jij, zijn de punten die Rottier noemt terecht of dienen ze louter het commerciële belang van Robin Mobile?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
KPN benut mogelijkheden smartphones

KPN is bijna klaar met de aanleg van het 4G-netwerk en biedt de fervente smartphonegebruikers daarmee supersnel internet. Dan moet...

Sluiten