Q1 2016 KPN: Kosten zakelijke markt drukt winst

12 mei 2016 door in KPN.

KPNKPN zag de winst over het eerste kwartaal van 2016 uitkomen op 568 miljoen euro, een daling van 4,5% ten opzichten van 2015. De omzet was 3,9% lager in vergelijking tot het zelfde kwartaal vorig jaar, 1,689 miljard euro. Ondanks negatieve jaar op jaar cijfers is CEO Eelco Blok positief. De bestuurder merkt wel op dat KPN het lastig heeft in de zakelijke markt. Zijn bedrijf kan de omzet daling in de zakelijke markt, als gevolg van een transformatiefase in traditionele telecomdiensten, nog niet volledig opvangen ondanks gestegen afname van de nieuwe producten als Internet of Things en multi-play.

Groeiend aantal KPN abonnees

Op alle vlakken stegen de aantallen abonnees in Q1 2016. KPN zag het aantal mobiele abonnementen, zowel Sim Only als Telefoonabonnementen, stijgen met 36.000 naar 3,629 miljoen. Het aantal breedbandklanten steeg circa 22.000 en er zijn nu in totaal 1,930 miljoen mensen die gebruik maken van interactieve TV. In het eerste kwartaal steeg het aantal vast-mobiele diensten met 75.000 naar 888.000. Per huishuiden steeg de gemiddelde omzet naar € 40,00. De klanttevredenheid stijgt bij de consumenten naar +10 NPS. Zakelijk heeft KPN het cijfer van 2015 niet kunnen verbeteren, het blijft -11 NPS.

CEO Eelco Blok over het eerste kwartaal

Eelco Blok geeft aan dat het bedrijf de transformatie in de ‘Zakelijke Markt’ maar gedeeltelijk kan opvangen met groei in multi-play en nieuwe diensten. Deze transformatie leidt in het begin van Q1 2016 tot hogere kosten. Vooral in de Consumentenmarkt laat de provider goede cijfers zien. Blok zegt hierover het volgende: “In het eerste kwartaal van 2016 hebben wij hoogwaardige klantgroei in de Consumentenmarkt gerealiseerd. Klanten nemen gemiddeld ook meer producten bij ons af. Dit komt mede omdat wij onze dienstverlening richten op huishoudens en de integratie van vaste en mobiele diensten, waarbij wij ons focussen op het hoogwaardige KPN merk.”

Extra aandacht voor de Zakelijke markt

In de zakelijke markt heeft KPN het moeilijk. Het bedrijf kan de transformatie in producten onvoldoende implementeren. De provider heeft enkele acties ingezet om de cijfers te verbeteren. In combinatie met een strikte kostenbeheersing, vereenvoudiging van processen en transformatie van de producten en diensten wil KPN niet alleen de klanttevredenheid verhogen maar ook meer nieuwe diensten aanbieden en kosten verlagen.

Vooruitzichten van 2016

KPN verwacht voor de resterende kwartalen dat het EBITDA in lijn zal zijn met 2015. Het bedrijf investeert dit jaar 1,2 miljard. De Nederlands Telecom reus verwacht een extra kasstroom door dividend uit het belang van 15,5 procent in Telefónica. Het vereenvoudigingsprogramma van KPN ligt op schema en Blok verwacht aanzienlijke besparingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
T-Mobile experimenteert met specifieke databundels

T-Mobile experimenteert met zijn databundels. De provider zoekt naar betere oplossingen voor het mobiele datagebruik. T-Mobile nodigt zelf klanten uit om...

Sluiten