Prijsverhoging lost omzetdaling niet op

13 mei 2013 door in Mobiel internet en Vodafone.

Rob Shuter VodafoneOmzetten die onder druk staan, de opkomst van vervangende diensten zoals WhatsApp, onenigheid over (standaard)compensatie bij storingen, er is genoeg gaande wat de telecommarkt niet onberoerd laat. Rob Shuter, CEO bij Vodafone, is zich daar van bewust en gaf in een interview zijn visie over een aantal ontwikkelingen.

Prijs

Het is geen nieuws dat de omzetten onder druk staan, maar Shuter ziet prijsverhogingen niet als oplossing. ‘De markt is erg competitief en over het algemeen gaan de prijzen de afgelopen jaren juist iets omlaag. Die trend zie je in heel Europa en in veel andere landen zijn de tarieven al lager dan in Nederland. Het is dus geen goede strategie om op prijsverhogingen in te zetten.’ Eerder dit jaar introduceerde Vodafone de Red-abonnementen met onbeperkt bellen en sms’en waarbij de tarieven in heel Europa gelijk zijn. Shuter geeft aan dat dit aanbod zoveel mogelijk is afgestemd op de meerderheid van de markt. Eerder deze maand breidde Vodafone het mobiel internetaanbod uit met een 1GB-bundel voor prepaidklanten. De bundel is één maand geldig, kost € 19,95 en heeft een downloadsnelheid van 3,6 Mbps; voor uploaden geldt 384 kbps.

Mobiel internet

Groei in het verbruik van mobiel internet is vooral het gevolg van een stijging van het aantal mensen dat gebruik gaat maken van mobiel internet. Het verbruik van consumenten die al langer gebruik  maken van een smartphone blijft gelijk, de uitrol van 4G zal wel voor een stijging zorgen. De CEO is van mening dat de sector de boot heeft gemist voor wat betreft aansluiting op de innovaties van bijvoorbeeld Apple, Facebook en Google. ‘Als de industrie genoeg geïnnoveerd had op het gebied van sms en goede prijzen had gehanteerd was WhatsApp misschien nooit zo populair geworden. Het heeft zo’n hoge penetratie bereikt omdat er zo’n groot waardeverschil zit tussen de kosten en mogelijkheden in vergelijking met sms. Sms is geen goed communicatiemiddel en mms is een ramp. Het had allemaal gemaakt kunnen worden, maar het is nu te laat.’ Onbeperkt mobiel internet is volgens Shuter in verband met misbruik een probleem in alle landen. Dat zorgt vaak voor een enorme druk op het netwerk.

Reputatie

Shuter beaamt dat de markt een slechte reputatie heeft, veroorzaakt door hoge kosten, een gebrek aan transparantie, slechte consumentenervaringen en onverwacht hoge kosten voor mobiel internetten in het buitenland. Het verbeteren van die reputatie is niet eenvoudig door de verschillende betrokken partijen, zoals de consumenten, overheid en toezichthouders. ‘Het is niet makkelijk om je reputatie te managen, want het betekent voor verschillende groepen iets anders. Je moet het voorzichtig doen.’ In dat licht kan misschien ook de compensatie na storingen gezien worden. Het overleg met de overheid is vastgelopen en een mogelijke compensatie gaat nu geregeld worden in een wetsvoorstel tot wijziging van de Telecommunicatiewet. Shuter: ‘Ik denk dat het hoogst haalbare een heel breed raamwerk is dat vertelt hoe je om moet gaan met storingen. Het raamwerk kan bijvoorbeeld zeggen dat je in je voorwaarden duidelijk moet zijn over wat er gebeurt bij storingen. Ook kan het verschil tussen een storing waarbij je helemaal geen verbinding hebt en een storing waarbij je beperkte verbinding hebt worden aangeduid.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Providers garanderen spraak- en sms-verkeer tijdens grote storingen

KPN, Vodafone en T-Mobile gaan deze zomer uitgebreid testen en dan moet het eind dit jaar mogelijk zijn dat deze...

Sluiten