Politiek wil richtlijnen voor telecomaanbieders

31 mei 2013 door in Algemeen en Mobiel internet.

Tweede KamerHoudbaarheid van beltegoed, compensatie bij storingen en abonnementstarieven; het zijn onderwerpen die de aandacht hebben van de politieke partijen in Nederland. Dinsdag 28 mei debatteerde de Tweede Kamer erover. Minister Kamp van Economische Zaken toonde zich weinig meegaand en blijft bij zijn besluiten of laat regulering aan de telecomproviders zelf over.

Houdbaarheid

De Consumentenbond zwengelde eerder dit jaar de discussie aan over de veel te korte houdbaarheid van beltegoed. De bond weet zich daarin gesteund door CDA, D66, PvdA, PVV en SP. Deze partijen pleiten voor wetgeving om te komen tot een houdbaarheid van drie tot zes maanden (PvdA) tot een jaar (D66). De SP wil de houdbaarheid ook verlengd zien, maar vraagt zich af wat de gevolgen dan zijn voor de abonnementstarieven, gaan die dan omhoog? Minister Kamp gaf tijdens het telecomdebat aan dat hij voorlopig geen wettelijke maatregelen wil nemen. Hij bespeurt al tekenen dat de aanbieders zelf actie gaan ondernemen door met nieuwe abonnementsvormen te komen, waarbij de houdbaarheid anders is geregeld. Daarnaast kunnen providers zich op dit punt juist van elkaar gaan onderscheiden, aldus Kamp. Als er de komende maanden geen merkbare verbeteringen zijn, gaat de minister in het najaar dit punt nog eens bekijken.

De grote aanbieders als KPN en Vodafone volgen de discussie ongetwijfeld op de voet. Vodafone denkt dat in de toekomst de angel uit het debat gaat, omdat deze aanbieder al is begonnen met het aanbieden van abonnementen met onbeperkt bellen en sms’en.

Compensatie

Eerder deze maand maakte Kamp bekend dat hij het voornemen heeft om wettelijke minimumeisen te stellen voor een compensatieregeling bij telecomstoringen. Het voorstel behelst een verplichte compensatie bij een storing die langer duurt dan twaalf uur, waarbij de vergoeding wordt gekoppeld aan de maandelijkse abonnementskosten. Concreet betekent dit dat bij een storing tussen 12 en 24 uur de klant recht heeft op ten minste 1/30 van de maandelijkse abonnementskosten. Tijdens het debat van 28 mei gaven D66, PvdA, PVV en de SP te kennen meer te voelen voor een verplichte compensatie na vier uur, zoals dat nu bij stroomstoringen geldt. Ook hier bleef Kamp bij zijn voorstel. De telecom- en energiemarkt zijn wat de minister betreft niet te vergelijken. Het opsporen van een telecomstoring is ingewikkelder en niet iedereen heeft er (evenveel) last van. De SP en PVV zetten niet alleen vraagtekens bij de termijn, maar ook bij het soort compensatie. Zij denken dat de consument meer heeft aan een compensatie in geld in plaats van extra belminuten of internettegoed.

Tarieven

Een Fins onderzoek wees uit dat mobiel internet in Nederland het duurst binnen Europa is. Minister Kamp heeft zijn bedenkingen bij de uitkomsten van dit onderzoek. Zijn bezwaren zijn dat er alleen data only-abonnementen zijn vergeleken die nog geen vijf procent van de markt uitmaken en er is alleen gekeken naar premium abonnementen, de prijsvechters waarmee de aanbieders actief zijn, werden niet meegenomen in de vergelijking. Kamp: “Er verschijnen geregeld onderzoeken naar de tarieven van telecommunicatie met niet zelden wisselende en soms tegenstrijdige uitkomsten.” Kamp wil nog dit jaar een eigen vergelijking maken, waarbij rekening wordt gehouden met de koopkracht, gebruikersprofielen en subsidies op telefoons.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Nu ook 4G in Rotterdam

Rotterdam is de derde grote stad in Nederland met de beschikking over een 4G-netwerk. KPN ‘opende’ deze week het netwerk...

Sluiten