Pleegt Vodafone plagiaat met nieuwe commercial?

25 maart 2015 door in Vodafone.

vodafone 4g commercialSinds afgelopen zondag zendt Vodafone een nieuwe 4G-commercial uit. En de muziek daaronder, die veroorzaakt nogal wat reuring. De muziek van het filmpje lijkt namelijk verdacht veel op de hit ‘Home’ van Dotan. Dotan heeft inmiddels laten weten dat het niet bepaald een sympathieke actie is van de provider.

Niet echt sympathiek
Als je een nummer wilt gebruiken in je commercial, zul je wel met de componist daarvan om tafel moeten en tot een prijs zien te komen. Dat heeft Vodafone dus niet gedaan. Tegen 3FM zegt Dotan dat niet echt sympathiek is. “Ik wist van niets en zou dat toch wel moeten weten. Ik heb het geluisterd, het is niet ‘Home’ maar het lijkt er wel héél erg op. Het gitaarpatroon, de drums en het tempo zijn hetzelfde, schrijft 3FM. Alleen de toonsoort ligt wat hoger.

‘Vleiend, maar ook niet tof’
Tegen 3voor12 zegt Dotan dat hij nu twee kanten op kan kijken. “Aan de ene kant is het vleiend dat ze mijn muziek als uitgangspunt gebruiken, maar dat ze het echt hebben nagemaakt? Dat is echt niet tof. Ik probeer iets éígens te maken, het is niet sympathiek dat zij dat kopiëren.”

En of het nu per ongeluk ging of niet: de web care van Vodafone bevestigt de vermoedens eigenlijk al door onderstaand Facebook-bericht..:

Dotan home

 

Dotan: “Dat ze mijn muziek kopiëren vind ik al jammer, maar dat ze uitdragen dat ik dat ben? Dat vind ik het gekste. Ik ben verbaasd dat ze op die manier met mijn muziek aan de haal gaan.”

Deze situatie kan wellicht een juridisch staartje krijgen. Dotan zelf weet dat nog niet: “Ik hoop in ieder geval dat ze zelf beseffen dat ze wat originelere dingen moeten gaan maken. Het is vooral jammer, maar ik lig hier niet van wakker.”

Kijk en vergelijk. Het is aan te raden om de commercieel na 24 seconden stop te zetten, als je gehoor je lief is.

De commercial:

Dotan – Home:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Jongerenprovider Hi gaat stoppen

Exit, einde, basta voor de jongerenprovider van KPN. Het merk Hi zal geen twintig kaarsjes op een slagroomtaart uitblazen volgend jaar....

Sluiten