Per maand verdampt 68 miljoen euro beltegoed

16 april 2013 door in Algemeen en Mobiel internet en SMS.

BeltegoedLangere houdbaarheid van het beltegoed staat bij de Consumentenbond is al enige tijd op de agenda. De bond weet dat consumenten graag willen dat het tegoed een jaar geldig blijft. Telecomproviders houden vast aan de maandtermijn. De Consumentenbond vindt dat nu de politiek aan zet is en bood vertegenwoordigers van de Tweede Kamer de petitie ‘#Beltegoed, mijn tegoed is van mij’ aan. De petitie telt op moment van schrijven ruim 27.000 steunbetuigingen.

Weet jij hoeveel minuten je gemiddeld belt in een maand? Of hoe vaak je een sms’je verstuurt? En het verbruik van MB’s, hoe staat het daarmee? Er zijn maar weinig gebruikers van mobiele telefoons die het weten. De meesten nemen een (te) ruime bundel om (bel)kosten buiten de bundel te voorkomen, wat dat is vaak drie keer zo duur. Maar wat als aan het eind van de maand blijkt dat je helemaal niet zoveel gebruik maakte van de diensten waarvoor je hebt betaald? Dan zijn de minuten en MB’s verdwenen, samen met je geld. De Consumentenbond vroeg DeLaagsteRekening.nl te berekenen wat er maandelijks aan ongebruikt tegoed vervalt. Daar kwam een bedrag van 68 miljoen euro per maand uit, wat ‘aan de voorzichtige kant is berekend’ aldus de Consumentenbond.

Onderzoek

Het genoemde bedrag komt uit een onderzoek waarvoor 180.000 rekeningen zij geanalyseerd. Het blijkt dat er maandelijks bijna 21 miljoen euro aan belminuten, weglekt, 26 miljoen sms-euro’s en ruim 21 miljoen euro aan MB’s voor mobiel dataverkeer. Gemiddeld verdwijnen er per gebruiker maandelijks 25 belminuten, 31 sms’jes en 63 MB’s. Het aanbieden van abonnementen met onbeperkt bellen en sms’en, zoals steeds meer providers doen, lost het probleem niet afdoende op volgens de Consumentenbond, omdat deze abonnementen wel een  limiet voor datagebruik hebben. De ‘onbeperkte’ abonnementen zijn vaak ook de duurdere varianten. De Consumentenbond pleit voor tegoeden die een jaar geldig zijn en die kunnen dienen als buffer om gebruik buiten de bundel op te vangen.

Tegenargumenten

Telecomaanbieders hebben diverse argumenten om de termijn niet aan te passen, waaronder de opmerkingen dat het aanbieden van een passend abonnement belangrijk is, bundels iedere maand zijn aan te passen en dat het tegoed geen krediet is, maar dat het de consument recht geeft om gebruik te mogen van het netwerk. Het ziet er naar uit dat de providers niet overstag gaan. “Omdat providers dit weigeren te veranderen, is de politiek nu aan zet”, zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond.

 Inzicht

Om te voorkomen dat er veel beltegoed en MB’s ‘verdampen’ is inzicht in het verbruik handig. Diverse providers bieden tools en tips aan om inzicht te krijgen in het verbruik van beltegoed en mobiel internetverbruik. Met ingang van 16 april biedt Ben met de campagne ‘Ben wijzer’ meer inzicht in het MB-verbruik. Met een tool reken je uit hoeveel data jij ongeveer per maand wilt verbruiken.

Wat vind jij? Steun je de petitie van de Consumentenbond?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Overheid onderzoekt straling 4G

KPN begon in februari met de uitrol van het 4G-netwerk. Brengt de straling van de vierde generatie van het mobiele...

Sluiten