Overname KPN van de baan

18 oktober 2013 door in KPN.

kpn-dakBegin augustus bracht het Mexicaanse America Móvil (AMX) van Carlos Slim een openbaar overnamebod uit op de KPN-aandelen om een meerderheidsbelang te krijgen. Anderhalve maand en veel ontwikkelingen verder, is een mogelijke overname van de baan. De blokkade die werd opgeworpen door de Stichting Preferente Aandelen B KPN zorgde ervoor dat AMX afhaakte. Maar volgens KPN-topman Eelco Blok lag het meer aan het feit dat de Mexicanen voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten.

AMX bezit al bijna dertig procent van KPN en bracht op 9 augustus een bod uit op de resterende aandelen van € 2,40 per aandeel. De geleerden waren het er in het algemeen over eens dat het bod wel erg laag was en KPN geen recht deed. KPN was in die tijd voornemens het Duitse onderdeel E-Plus te verkopen. AMX, dat met een aandeel van een kleine dertig procent toch een vinger in de pap heeft, was het niet eens met de voorwaarden en KPN paste die aan. AMX ging akkoord en de verkoop van E-Plus leverde KPN 8,55 miljard euro op samen met een belang van 20,5 procent in Telefónica. Een overname van KPN door AMX leek dichtbij.

Toekomst

De Stichting Preferente Aandelen B van KPN vreesde echter voor beschadiging van belangen van KPN en de stakeholders en activeerde een call-optie waarmee het 49,9 procent van het totale stemrecht kreeg. Een meerderheid voor AMX werd daardoor onmogelijk. De actie van de Stichting was bedoeld om een gesprek te forceren tussen het KPN-bestuur, de Nederlandse overheid en AMX. Voor Slim uiteindelijk reden om het bod in te trekken. Het komende half jaar mag AMX geen nieuwe overnamepoging doen, maar behoudt wel het huidige aandelenpakket. Maar wat gaat de toekomst dan brengen? Beleggers en analisten zijn het er niet over eens dat KPN het in de toekomst alleen kan redden. Waar de één zegt dat KPN de moeilijke jaren wel doorstaat, zijn anderen er niet zeker van dat de ingrijpende reorganisatie, de forse investeringen in glasvezel, de versnelde aanleg van een landelijk dekkend 4G-netwerk én de verkoop van E-Plus de positie van KPN voldoende sterk maken. KPN blijft zich intussen richten op haar positie als marktleider in Nederland en zijn sterke challenger positie in België.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Kleine providers in de fout met klantgegevens

Veel privacy-aangelegenheden zijn in Nederland bij wet geregeld. Dat geldt ook voor het bewaren van gegevens rond ons telefoniegebruik. De...

Sluiten