OTT-diensten groeien nog steeds

4 oktober 2013 door in Mobiel internet.

whatsapp-privacyOTT-diensten, het OTT staat voor Over The Top en het duidt de diensten aan als WhatsApp, Skype en het Chinese WeChat. Diensten die wereldwijd een serieuze bedreiging vormen voor de telecomoperators. En de groei van deze diensten zet de komende jaren nog door volgens onderzoeker Mobile Squared en komt in 2017 uit op een waarde van 53,7 miljard dollar.

Al eerder schreven we dat de OTT-diensten invloed hebben op de omzetten in de markt voor mobiele telefonie. Het hoeft weinig nader betoog dat de groeiende populariteit van deze diensten samenhangt met het wereldwijd nog immer groeiende aantal smartphones. Eind 2013 zijn er 1,6 miljard in omloop en naar verwachting zijn dat er in 2017 ongeveer 3,1 miljard. Hoewel in Nederland de OTT-diensten niet onbekend zijn, blijkt dat 67 procent van de gebruikers van dergelijke diensten te vinden is in Brazilië, China, Duitsland, India en de VS.

Grote getallen

De mobiele markt is er een van grote getallen. Skype kent 280 miljoen gebruikers die bij elkaar 2 miljard minuten per dag bellen. Dat betekent voor de telecomproviders wereldwijd een inkomstenderving van 100 miljoen dollar per dag. Tel daarbij op dat Microsoft als eigenaar van Skype de toepassing in steeds meer diensten integreert, dan is het duidelijk dat daar nog veel groeipotentie zit. Ook WhatsApp doet nog steeds goede zaken. In juni van dit jaar telde de dienst 250 miljoen actieve gebruikers, inmiddels zijn dat er 300 miljoen, die samen 10 miljard unieke berichten per dag de wereld rond sturen. Als je uitgaat van verzonden en ontvangen berichten dan zijn het er zelfs 31 miljard. De OTT-diensten verdringen steeds meer het sms-verkeer. Rob Shuter, CEO bij Vodafone, zei daarover eerder dit jaar: ‘Als de industrie genoeg geïnnoveerd had op het gebied van sms en goede prijzen had gehanteerd was WhatsApp misschien nooit zo populair geworden. Het heeft zo’n hoge penetratie bereikt omdat er zo’n groot waardeverschil zit tussen de kosten en mogelijkheden in vergelijking met sms. Sms is geen goed communicatiemiddel en mms is een ramp. Het had allemaal gemaakt kunnen worden, maar het is nu te laat.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
KPN experimenteert met small cells

Nederland kent, zeker in de zomerperiode, grote festivals die veel bezoekers trekken. Bezoekers die ook vaak mobiel willen bellen en...

Sluiten