Omzet mobiele diensten ook in 2013 onder druk

22 maart 2013 door in Algemeen.

ringcredibleDe omzet uit mobiel bellen is in 2012 flink gedaald. Ook de verwachtingen voor 2013 zijn niet rooskleurig. Zeker gezien de ontwikkelingen die gaande zijn. Zo kunnen de telecomreuzen behoorlijk last krijgen van de bel-app waarmee bijna gratis gebeld kan worden.

De omzet uit mobiele diensten komt voor de Nederlandse telecombedrijven in 2012 op 5,8 miljard euro. Dat is 4,5 procent minder dan in 2011, en ook 2011 liet al een daling zien van 3,8 procent ten opzichte van 2010. Telecompaper, het onafhankelijke onderzoeksbureau in de telecomindustrie, verwacht voor 2013 een daling van 2 à 3 procent. De omzetdaling is deels te verklaren door de overheidsmaatregelen gericht op de aanscherping van tarieven en concurrentie. Daarnaast was er een sterke daling van omzet uit spraakdiensten, die niet werd gecompenseerd door de omzetstijging uit niet-spraak-diensten zoals sms en mobiel internet.

Bel-app

Diensten als WhatsApp en Viber zorgen al voor een omzetdaling uit spraakdiensten bij de grote providers. Sinds drie maanden hoort daar ook RingCredible bij. Eind vorig jaar introduceerde RBN de bel-app en telt wereldwijd nu 300.000 gebruikers. Consumenten die RingCredible gebruiken, bellen binnen Nederland voor 1 eurocent naar vaste lijnen en voor 7 cent naar mobiele nummers, ook buiten de belbundel. Dat scheelt aanzienlijk met de tarieven die de grote aanbieders hanteren. Wie de app heeft kan iedereen in zijn adresboek tegen laag tarief bellen, het is niet nodig dat de ander ook is geabonneerd.

RBN is een Nederlands bedrijf dat is opgericht in 2010 en nieuwe mobiele VoIP-mogelijkheden ontwikkelt. Het bedrijf haalde recent nieuw kapitaal op. “Zet deze groei door, dan kan dit een pittige concurrent voor de grote aanbieders in de telecom worden”, zegt Tim Poulos, analist bij Telecompaper, in De Financiële Telegraaf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Compensatie telecomstoring: uitdaging providers

Al langer speelt de wens bij de overheid om consumenten te beschermen tegen de willekeur bij het compenseren van schade...

Sluiten