Mobiel internet lucratiever dan mobiel bellen

9 juli 2013 door in Mobiel internet.

schermafdrukOp het moment van schrijven hoor ik in het journaal op de radio het bericht dat Nederlanders volgens het CBS fanatieke internetters zijn en dan vooral via de smartphone. Facebook, Twitter, YouTube, Pinterest en LinkedIn, voor het gemak noemen we ze maar even de belangrijkste social media-platformen, zijn daar denk ik deels verantwoordelijk voor. Ze zijn ook allemaal te gebruiken via een applicatie voor de smartphone. Het zorgt er voor dat Nederlandse telecombedrijven moeten veranderen. Dat lukt aardig want misschien halen zij al dit jaar meer inkomsten uit mobiel internet dan uit mobiel bellen.

Ik had mijn smartphone al een paar dagen toen ik bedacht dat ik er ook ‘gewoon’ mee kon bellen. Wat doe jij met je smartphone? Het blijkt dat we er alles mee doen, maar er steeds minder mee bellen. We maken contact via de eerder genoemde social media-mogelijkheden en niet te vergeten via WhatsApp. Deze dienst kent wereldwijd 250 miljoen actieve gebruikers en verwerkte al eens 27 miljard boodschappen per etmaal. Een geduchte concurrent voor het mobiel bellen dus. Voordeel van WhatsApp is dat het via internet gaat en dat geldt ook voor de ontelbare apps die inmiddels tot onze beschikking staan.

Aanpassen

Het mobiel dataverkeer groeide volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vorig jaar met 60 procent, naar 22,7 petabyte. Om daar een beeld bij te krijgen: er zijn 500 miljoen grote archiefkasten nodig om die gegevens op te slaan. In ons land waren er eind vorig jaar tien miljoen aansluitingen voor mobiel internet via onder andere smartphones en tablets. Het draadloos dataverkeer wordt vooral gebruikt voor het bekijken, versturen en ontvangen van filmpjes via social media. Providers buigen mee met de ontwikkeling en leggen de focus steeds meer op mobiel internet door de abonnementen aan te passen naar varianten met onbeperkt belminuten en sms’jes, maar wel met datalimieten. Nederland is in Europa wel een duur land waar het mobiel internet betreft. De vraag is nu hoe de stijgende vraag de prijs gaat beïnvloeden. Naast het aanpassen van abonnementen gaan de providers andere diensten aanbieden om mobiel internetgebruik te stimuleren. Voorbeelden daarvan zijn de verschillende apps en entertainmentmogelijkheden, zoals de samenwerkingen met muziekdiensten (KPN met Spotify en T-Mobile met Deezer) en games.

Ben jij nog een echte beller of vragen de (social media) apps meer je aandacht?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Innovaties blijven uit; consument kiest oud model telefoon

De accuduur is nog altijd de belangrijkste eigenschap waarop consumenten letten bij de aanschaf van een smartphone, maar goede tweede...

Sluiten