KPN ziet klantenbestand groeien

29 oktober 2014 door in KPN.

KPNEven was er een daling zichtbaar, maar nu loopt de lijn in het klantenbestand van KPN weer omhoog. Dat wordt duidelijk uit de presentatie van de derde kwartaalcijfers dit jaar. Zo mocht de provider de laatste maanden 84.000 nieuwe mobiele abonnees verwelkomen. Maar winst? Nee. De provider lijdt in het derde kwartaal een nettoverlies van 76 miljoen euro. 

Omzetverlies
De cijfers zijn een “geleidelijke verbetering”, aangezien de cijfers al een tijdje niet meer positief zijn. Dat komt door de grote afschrijving op het belang in Reggefiber. Ook wijt KPN het verlies aan het verminderde bellen en sms’en en het teruglopen van de zakelijke markt.

Vertrouwen
Maar gelukkig blijven de klanten wel komen. CEO Eelko Blok heeft dan ook vertrouwen in de toekomst van de KPN. Hij benoemt dat KPN een sterke marktpositie heeft door het landelijk dekkende 4G-netwerk, het KPN Familievoordeel en de gecombineerde mobiel-vast-aansluiting.

Die drie factoren spelen sterk in op de groeiende behoefte van consumenten. Zo sluiten steeds meer mensen een 4G-abonnement af. Bij de presentatie van de vorige kwartaalcijfers waren dat 845.000 klanten, nu zijn het er 1,7 miljoen.

Ook de klanttevredenheid scoort goed. Dat merk je ook wel omdat er minder mensen zijn weggegaan bij KPN. De klanttevredenheid ligt nu zelfs ver boven het gemiddelde. Blok: “Die verbetering wordt ondersteund door de vereenvoudiging van ons productportfolio en onze klantprocessen.”

Realistisch
Er wordt wel realistisch gebleven. “De groei van het aantal klanten weegt nog niet op tegen lagere prijsniveaus op de mobiele markten ten opzichte van vorig jaar en aanhoudende krimp van de zakelijke markt.”

KPN had nu ook winst kunnen maken. Maar de provider heeft een enorm verlies geleden door een grote eenmalige afschrijving op het belang in Reggefiber, de glasvezellegger. Als je die niet mee zou tellen had KPN nu 38 miljoen euro winst gemaakt, de helft minder dan vorig jaar.

Verkoop E-Plus
Ook de verkoop van het Duitse E-plus is succesvol afgerond. Dat geeft KPN naar eigen zeggen een solide financieel profiel en een sterke basis om hun strategie uit te voeren in Nederland en Duitsland. Het leverde KPN 5 miljoen euro op.

Ook niet onbelangrijk: KPN heeft een nieuwe directeur voor de zakelijke markt benoemd. Jesper Eriksen mag zich nu directeur Consumenten Mobiel in Nederland noemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Sociale apps bijna fataal voor telecomproviders

Het is natuurlijk een gouden uitvinding, dat WhatsApp. Of de apps van Facebook, Twitter en Skype.  Maar het viel natuurlijk...

Sluiten