KPN verhoogt bewaking van het 112 netwerk

28 juni 2019 door in KPN.

Verhoogde dijkcontrole KPNAfgelopen maandag 24 juni was er een flinke verstoring van het KPN telefonie netwerk. Het betrof voornamelijk de vaste lijnen en mobiele telefonie. Op basis van de landelijke storing, waar vooral ook 112 veel last van ondervond, heeft KPN een onderzoek ingesteld. Om te voorkomen dat dit probleem zich nogmaals voordoet bij 112 heeft de provider verhoogde dijkbewaking ingezet.

Tijdens de storing van afgelopen maandag waren KPN klanten via het vaste net en mobiele telefonie niet bereikbaar. Gebruikers die voornamelijk data gebruiken zoals Whatsapp hebben weinig tot geen last ondervonden. De verstoring duurde van 16.00 uur tot en met 19:00 uur.

Evaluatie en dijkbewaking

De storing heeft vermoedelijk een software matige fout binnen het netwerk als oorzaak. Hierdoor waren klanten van KPN maandag 24 juni van circa 16.00 uur tot en met 19.00 uur niet bereikbaar. Ze konden niet gebeld worden of zelf bellen via het mobiele en vaste netwerk van de provider. Het landelijke noodnummer, 112, was ook niet te bereiken. Vandaar dat velen Nederlanders een waarschuwing kregen op hun telefoon. Het mobiele datanetwerk van de provider was wel te gebruiken en ook vaste internetverbinding werkte. Veel jonge gebruikers van bijvoorbeeld Whatsapp zullen daardoor geen hinder hebben ondervonden.

Vanwege de storing heeft KPN aangekondigd dat het verhoogde dijkbewaking instelt. Verhoogde dijkbewaking betekent dat de provider ogen laat meekijken bij het controle systeem binnen het netwerk. Deze verhoogde controle moet ervoor zorgen dat 112 oproepen bij de meldkamer komen.

Persbericht KPN

In het persbericht van de provider verontschuldigt Joost Farwerck, COO en lid van de Raad van Bestuur KPN, zich namens KPN:

Wij betreuren dat dit heeft kunnen gebeuren en bieden onze oprechte excuses aan, aan onze klanten en ook aan de Nederlandse samenleving. We hebben direct een crisisteam opgezet en hebben gisterenmiddag en -avond met man en macht gewerkt aan een oplossing. Gelukkig is hierdoor in het begin van de avond de dienstverlening weer hersteld en werd ook 112 weer bereikbaar.

De aanbieder gaat het netwerk controleren zodat een dergelijke storing niet meer zal voorkomen.

Over KPN

KPN is de grootste provider in Nederland. De onderneming heeft zowel een 2G, 3G als razend snel 4G netwerk en biedt vaste diensten en mobiele telefonie. Wanneer je een sim only abonnement afsluit bij KPN en je hebt ook vaste diensten bij de provider? Dan kun je in aanmerking komen voor aantrekkelijke extra’s via KPN Compleet.

Het sim only aanbod van KPN is overzichtelijk. Je kunt kiezen tussen 100 min of onbeperkt bellen. Daarnaast zijn er zes databundels van 0 GB tot 100 GB.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Youfone wordt sneller en voordeliger

Je kunt nu nog sneller over het internet surfen met je Youfone sim only abonnement. De budget provider heeft het...

Sluiten