KPN Q3 2016: klantstijging over hele linie, omzet daalt

27 oktober 2016 door in KPN.

KPNKPN presenteert vandaag de cijfers over het derde kwartaal van 2016. Het bedrijft behaalde een omzet van 1,72 miljard euro. De omzet daalde daarmee met 2,6 procent in vergelijking tot vorig 2015. EBITDA steeg 10% ten opzichte van 2015 naar 665 miljoen euro. Over de hele linie wist KPN meer klanten naar zich toe te halen.

Net als in het tweede kwartaal van 2016, steeg het aantal mobiele abonnees van de provider fors. Circa 36.000 nieuwe mobiele abonnees wisten de diensten van de provider te vinden. Het aandeel mobiele abonnees die gebruik maakt van vast-mobiele diensten steeg zelfs met 40%, het aandeel breedband klanten steeg 35%. In dit kwartaal werd de provider ook geprezen als maatschappelijk verantwoorde onderneming. De Nederlandse telecom marktleider behoort tot de top 10 duurzame telefombedrijven in de wereld.

Financiële cijfers KPN Q3 2016

In het derde kwartaal van 2016 werden de positieve cijfers van de Consumentenmarkt weggenomen door een daling in de zakelijke markt van traditionele telecomdiensten en een lagere omzet uit wholesale. Het resultaat is een daling van 3,0%. De geschoonde omzet eindigt op 1.711 miljard. Geschoond EBITDA steeg met 3,4% ten opzichte van 2015 (662 miljoen euro). Door hoge EBITDA en lage afschrijvingen steeg het operationele resultaat van de onderneming met 43% in vergelijking tot 2015. Het netto resultaat was echter 48% lager dan Q3 2015, vanwege financiële kosten gerelateerd aan een obligatieleningen in september ter waarde van 120 miljoen euro. KPN heeft dit kwartaal minder geïnvesteerd, 265 miljoen euro. Na een periode van hoge investeringen in het 4G-netwerk investeert het bedrijf nu structureel minder in het netwerk. De vrije kasstroom van de provider daalde 31% j-o-j naar 146 miljoen euro

KPN CEO is trots

CEO Eelco Blok is trots op de erkenning voor het maatschappelijk beleid van zijn onderneming. Hij zegt het volgende in het persbericht van de Q3 2016 cijfers:

In het derde kwartaal van 2016 hebben we de financiële prestaties verbeterd dankzij kostenbesparingen en goede commerciële prestaties in de Consumentenmarkt, waar inmiddels meer dan 1 miljoen huishoudens een combinatie van vaste en mobiele diensten bij ons afneemt. We streven naar voortdurende verbetering van de klantervaring. Het afgelopen kwartaal hebben we onze vaste en mobiele abonnementen verder verbeterd. Tijdens een 4G test realiseerden we een constante downloadsnelheid van 1,1 Gbps. Ook zien we resultaten van de klanttevredenheid programma’s in de Zakelijke Markt. We houden wel uitdagingen in dit segment vanwege de migratie van klanten van traditionele telecomdiensten naar geïntegreerde dienstverlening, en de prijsdruk in mobiel blijft.

Ik ben trots op de erkenning die we hebben gekregen voor ons maatschappelijk beleid. Het CDP heeft ons tot klimaatleider benoemd en we zijn voor het vijfde jaar op rij opgenomen in de Dow Jones Sustainability World Index. Ons Vereenvoudigingsprogramma ligt op schema en levert solide kostenbesparingen op, net als operationele verbeteringen.

Klant groei over de hele linie

In de consumentenmarkt ziet KPN voortdurende verbeteringen in de klantervaring en nieuwe aanwas van abonnees. Meer en meer abonnees van de provider zien de voordelen van de vast-mobiele bundels. Ruim 40% van de mobiele abonnees maakt gebruik van een vast-mobiele bundel. Vorig jaar was dit nog maar 28%. Het aantal klanten steeg. Circa 6.000 klanten vonden de breedband diensten van de provider. Er zijn in het derde kwartaal van 2016 circa 22.000 nieuwe interactieve TV-klanten en 36.000 nieuwe mobiele abonnees. Een positieve trend die volgens telecomaanbieder zelf, wordt gedreven door de goede prestaties van het hoogwaardige KPN merk. Niet alleen het aantal klanten steeg, de klanttevredenheid verbeterde; consumenten thuis: NPS 9 & consumenten mobiel: NPS 10.

Zakelijke markt blijft uitdagend

De omstandigheden in Zakelijke Markt blijven een uitdaging voor de provider. Klanttevredenheid in het zakelijke segment stijgt, maar blijft negatief; NPS -5 ten opzichte van -10 in 2015. Het bedrijf is wel volledig op schema met het besparingsprogramma. Dit programma heeft als doelstelling om 4,5% te besparen in de periode van 2015 – 2018.

De omzet van het Zakelijke segment daalde dit kwartaal 7% naar 569 miljoen euro. Vorig jaar was de omzet in het derde kwartaal 612 miljoen. KPN ziet de traditionele diensten in het MKB nog altijd teruglopen. Oorzaken hiervan zijn prijsdruk en migratie naar multiplay.

KPN heeft met zijn 4G-netwerk een dekkingsgraad van 99% en een gemiddelde download snelheid van 47 Mbps. Bijna drie kwart van de Nederlandse huishoudens heeft toegang tot het vaste net van de provider met download snelheden tot 100 Mbps.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees vorig bericht:
Vodafone Red en Black: onbeperkt bellen vanaf de piste

Vanaf 21 november kunnen abonnees van Vodafone Red en Black genieten van de voordelen van de Europese regelgeving die vanaf...

Sluiten